Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

Fitness w ciąży

Żeby nie być ociężałą ciężarną

Odpowiednio dawkowany ruch i właściwa dieta są warunkiem zachowania dobrej sylwetki w ciąży, przeciwdziałają rozstępom skóry i ułatwiają poród. Pomagają też szybciej wrócić do formy już po porodzie. Dlatego jeśli ciąża przebiega prawidłowo, przyszła mama nie powinna pozwolić sobie na leniuchowanie.

 

Właściwe dobrane ćwiczenia w ciąży wzmacniają i usprawniają ciało a także eliminują bóle pleców i kręgosłupa.

Fot. BE&W

Właściwe dobrane ćwiczenia w ciąży wzmacniają i usprawniają ciało a także eliminują bóle pleców i kręgosłupa.

Aktywna i wysportowana kobieta nie musi jako ciężarna porzucać ulubionego sportu. Oczywiście nie mówimy tu o skokach spadochronowych, jeździe konnej, podnoszeniu ciężarów czy nurkowaniu. Nawet jazda na rolkach, na rowerze czy na nartach ze względu na niebezpieczeństwo groźnego upadku czy zderzenia z kimś, wydaje się niewskazana. W granicach rozsądku można być aktywną niemal do terminu porodu.

 

Plusy i minusy basenu

Najkorzystniejsze jest pływanie na plecach lub żabką (jeśli ktoś robi to prawidłowo) - wzmacnia mięśnie bez nadmiernego wysiłku, nie obciąża stawów i rozluźnia, odciąża kręgosłup, który często boli ciężarne. Pływanie na basenie odradza się jednak kobietom, które mają skłonność do grzybicy pochwy (którą zwykle długo się leczy) czy obawiają się zakażeń pochwy. Co prawda od niedawna kobietom w ostatnim miesiącu ciąży robi się posiew z pochwy i sprawdza czy są zakażone jakąś bakterią, co umożliwia odpowiednie leczenie noworodka, który w czasie porodu może się nimi zarazić, ale oczywiście lepiej siebie i dziecka nie narażać.

Dla kobiet w zaawansowanej ciąży najlepszym ruchem są spacery oraz 15-minutowe codzienne ćwiczenia polecane np. w szkołach rodzenia. Przyszłe mamy, które poddadzą się nicnierobieniu w czasie ciąży, nie gimnastykują się, stają się z każdym miesiącem coraz bardziej ociężałe i mniej sprawne fizycznie.

 

Bez podskakiwania

Regularny ruch i gimnastyka pomagają uniknąć towarzyszących ciąży zaparć czy żylaków oraz ułatwiają poród. Pamiętaj jednak, że musisz skonsultować z lekarzem czy przebieg twojej ciąży pozwala na gimnastykę. Jeśli tak, to najlepiej dowiedzieć się w szkole rodzenia lub od instruktora zajmującego się ćwiczeniami dla ciężarnych, jaki zestaw ćwiczeń jest odpowiedni dla przyszłej mamy. A żeby były bezpieczne dla mamy i dziecka, muszą być dobrane do każdego trymestru ciąży. Im wyższa ciąża, tym mniej intensywna gimnastyka.

- Każda kobieta musi mieć ćwiczenia dobrane indywidualnie. Inne będą dla ciężarnych, które ćwiczyły wcześniej, a inne dla tych, które dopiero w ciąży zaczęły się ruszać – tłumaczy psycholog Aleksandra Kunstler, która prowadzi zajęcia jogi w szkole rodzenia w Fundacji „Rodzić po ludzku”. – Zawsze przeciwwskazane jest podskakiwanie, napinanie i przyciskanie brzucha. Najlepiej do porodu przygotowują ćwiczenia relaksacyjne, wyciszające, rozluźniające brzuch, otwierające pachwiny, klatkę piersiową i wzmacniające nogi – wyjaśnia Aleksandra Kunstler.

- Właściwe dobrane ćwiczenia w ciąży wzmacniają i usprawniają ciało, uczą rozluźniania w czasie skurczu i relaksu pomiędzy skurczami, a również eliminują dolegliwości związane z ciążą, takie jak choćby bóle pleców i kręgosłupa – wyjaśnia Beata Hałub ze szkoły rodzenia Aktywna Mama. – Dzięki tym ćwiczeniom kobiety uświadamiają sobie między innymi jak ważny jest oddech w czasie porodu.

 

Strona: 1 2
Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.

Komentarze

  • Modzelka8 | 17-02-2015 12:33:43

    Oczywiście, że również popieram ćwiczenia w ciąży ja uwielbiałam spacery, koniec ciąży przypadł mi na sam środek lata więc w południa spacery odpadały bo było za duszno, ale wieczorami pokonywałam długie dystanse. Czasem też w domu wykonywałam ćwiczenia dla ciężarnych
  • dorota2010 | 27-03-2015 13:28:41

    Zaczęłam ćwiczenia rozciągające na dużej piłce gimnastycznej. Staram się jak najwięcej czasu na niej siedzieć, niż na twardej kanapie. Spaceruję również każdego dnia ale zaczyna mnie to bardzo męczyć , strasznie bolą mnie nogi i ciąży brzuch...
  • Doris85 | 04-04-2015 16:12:47

    Ze względu na pewne ograniczenia z ciaza nie wszystkie cwiczenia sa dla nas dobre, ale basen czy spacery - jestem jak najbardziej za! W roznych klubach sportowych prowadzone sa specjalne zajecia dla ciezarnych i jest to swietne rozwiazanie dla osob, ktore nie lubia same cwiczyc a by chcialy sie troche poruszac.
  • wanilia | 30-07-2015 11:11:37

    Ja polecam pilates, spacery w moim przypadku sprawdziły się idealnie ponieważ bolał mnie często kręgosłup i dotego dzieciątko nasiskało i miałam tez rwe kulszową. Ćwiczyłąm do 8 miesiąca potem synek się zbuntował i nie pozwalał ćwiczć Mam takie jeszcze pytanie czy któraś z mam spotkała się z czymś takim balonik Aniball?

Warto zobaczyć

Poczytaj również

Polecamy

Jeżeli dziecko nie ma jeszcze 150 cm wzrostu, według przepisów powinno siedzieć w foteliku lub na podstawce.

Jak przewozić starsze dziecko samochodem?

Tylko połowa dzieci w wieku powyżej czterech lat jest należycie przewożona w samochodach. Tymczasem do 12. roku życia o bezpieczeństwo dziecka należy dbać w szczególny sposób.

czytaj

Podczas zatrzymywania laktacji, dziecko przystawiamy na krócej do piersi, tak, by pierś nie do końca była opróżniana.

Zatrzymanie laktacji. Farmakologiczne i naturalne

Powrót do pracy, kłopoty ze zdrowiem, bariery psychologiczne czy inne powody mogą zmusić kobietę do podjęcia się zatrzymania laktacji wcześniej niżby chciała. Jak to zrobić, aby organizm kobiety i jej dziecko dobrze to znieśli? O czym może świadczyć mleko...

czytaj

Wzmożone napięcie mięśniowe minie szybko dzięki rehabilitacji.

Wzmożone napięcie mięśniowe. Przyczyny i objawy

Nieprawidłowe napięcie mięśniowe to często spotykany problem u dzieci. Bardzo łatwo je zauważyć. Objawy wzmożonego napięcia mięśniowego to nienaturalne prężenie się i wyginanie do tyłu w literę C.  

czytaj

Co było/jest/będzie dla ciebie najważniejsze przy wyborze imienia dla dziecka?



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj