Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

Zdrowie w ciąży

Jeść dla dwojga, nie za dwoje

To czy w jakiś szczególny, indywidualny sposób będziesz musiała zadbać o swoje zdrowie, powie ci lekarz podczas pierwszej wizyty, kiedy potwierdzi, że jesteś w ciąży. Będziecie się spotykać (aż do terminu porodu) raz w miesiącu, a ty za każdym razem będziesz musiała mieć aktualne badania krwi i moczu.

W ciąży niezwykle ważna jest właściwa dieta, gimnastyka i pozytywne emocje.

Fot. iStockphoto

W ciąży niezwykle ważna jest właściwa dieta, gimnastyka i pozytywne emocje.

Oprócz tego czeka cię ustalenie grupy krwi i badanie WR (test w celu wykluczenia zakażenia kiłą). Między 24. a 28. tygodniem ciąży lekarz każe ci zbadać poziom glukozy we krwi, aby sprawdzić, czy nie masz cukrzycy ciążowej. A poza tym pozostaje ci cieszyć się, że za parę miesięcy będziesz trzymała swoje dziecko w ramionach. No i dbaj o siebie. Ważna jest właściwa dieta, gimnastyka i emocje.

 

Wartościowa dieta

Wyobraź sobie, że wszystko to, co jesz, w pewnym sensie je też dziecko w twoim brzuchu. Więc i jego samopoczucie zależy od dobrego odżywiania się przez ciebie. Bzdurą jest, że w ciąży można czy należy jeść za dwoje. Na pewno jednak trzeba jeść dla dwojga. Staraj się więc, żeby dieta była wartościowa.
Wiadomo, że przez pierwsze tygodnie, którym towarzyszą mdłości je się tylko to, co da się przełknąć. Potem (mimo że pojawia się zgaga) trzeba jeść tak, żeby panować nad comiesięcznym przyrostem wagi. Nie usprawiedliwiaj ciążą swojego łakomstwa. A to przyzna raczej każda ciężarna, że w pewnych okresach ma się spory apetyt. I wcale nie chodzi o to, żeby sobie wszystkiego odmawiać. Dobrze jest ograniczyć potrawy słone, słodycze. Nie jeść surowego mięsa, serów pleśniowych, potraw ciężkostrawnych. Nie pić ziółek, kawy, alkoholu, herbaty.
Generalnie, niech zasada będzie taka – jedz częściej, ale lekkie posiłki i małe ilości. Pozwoli to również ograniczyć takie ciążowe dolegliwości jak zaparcia i żylaki odbytu.

 

Nie przestawaj się ruszać

Jak już mdłości miną i poczujesz się lepiej, skonsultuj z lekarzem, jaki rodzaj sportu możesz uprawiać i jak intensywnie. Istnieje cały szereg delikatnych ćwiczeń rozciągających stawy i mięśnie – ułatwi to potem przetrzymanie dolegliwości związanych z porodem. Możesz pływać – daje to dużą ulgę przy kłopotach z kręgosłupem. Możesz jeździć na rowerze stacjonarnym. Albo uprawiać jogę czy po prostu spacerować. Spacer pomaga też na mdłości, łagodzi huśtawki nastroju i dotlenia organizm (w twoim przypadku – organizmy).
Uwaga! Uwierz – ruch naprawdę poprawia samopoczucie kobiety w ciąży.


Popracuj nad nastrojem swoim i otoczenia

Dbaj o swoje zdrowie, ale miej litość dla najbliższych. Każdy postara się zrozumieć twoje nieprzewidywalne wybuchy płaczu, okropną senność, rozkojarzenie i humory. To naturalne, tym bardziej, że w głowie kobiety kłębią się tysiące myśli – co z dzieckiem, czy na pewno jest zdrowe, jaki będzie poród, czy dam radę, co będzie potem... Pomyśl jednak o tym, że nie jesteś chora. Wszystko, co cię spotyka, to typowe objawy ciąży. A biją w tobie dwa serca i każdy twój nastrój udziela się twojemu dziecku. Postaraj się więc dla niego o wewnętrzny spokój.

Zdaniem eksperta

  • Avatar

    Prof. dr hab. med. Romuald Dębski

    Kierownik Kliniki Położnictwa i Ginekologii CMKP oraz Ordynator Oddziału Ginekologiczno-Położniczego w Szpitalu Bielańskim w Warszawie. Specjalista w zakresie położnictwa, ginekologii, endokrynologii, ultrasonografii i diagnostyki prenatalnej.

    O co kobieta powinna zadbać zanim zajdzie w ciążę?

    Oto pięć podstawowych rad:

    • włącz kwas foliowy do diety, możesz jeść dużo zielonej sałaty zamiast tabletek, ale najbezpieczniej jest zacząć przyjmować 0,4 mg kwasu foliowego na co najmniej dwa miesiące przed planowanym zajściem w ciążę
    • idź na wizytę do ginekologa – warto mieć wiedzę o swoim ciśnieniu, grupie krwi, ryzyku zakażenia toksoplazmozą
    • dbaj o kondycję - wysportowana kobieta jest zdrowsza i sprawniejsza fizycznie i lepiej się czuje w ciąży
    • dbaj o zdrowie, regularnie i racjonalnie się odżywiaj
    • nie pal, nie pij, nie eksperymentuj z używkami
Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.

Komentarze

  • tomaszjawor10 | 24-07-2014 17:13:10

    Ciąża to nie jest choroba, dlatego nie trzeba brać żadnych leków. ewentualnie jakieś witaminy które przydadzą się również dziecku.
  • mikaa997 | 02-02-2015 20:12:21

    W ciąży polecam też picie soków, oczywiście nie za duże ilości ale szklanka dziennie naturalnego soku mi bardzo poprawiała samopoczucie i dla Maluszka to też samo zdrowie
  • Modzelka8 | 16-02-2015 12:18:44

    W ciąży powinniśmy przede wszystkim dużo przebywać na świeżym powietrzu. Chyba najlepszą formą sportu są spacery. Do tego odpowiednia dieta.
  • edytta88 | 18-05-2016 19:59:00

    Fajnie, krótko i na temat U mnie dopiero pierwszy trymestr, a już żałuję, że nie ćwiczyłam długo przed ciążą i nie dbałam tak o dietę... Z tych wytycznych biorę kwas foliowy i witaminy, ale tylko jod i dha, bo w pierwszym trymestrze to chyba te najważniejsze. Pozdrawiam przyszłe mamy

Poczytaj również

Polecamy

Karmienie niemowląt po 4 miesiącu trzeba zacząć od wprowadzenia marchewki, dyni lub ziemniaka.

Karmienie niemowląt po 4 miesiącu

Karmić piersią przestałam, gdy moja córka skończyła trzy miesiące. Któregoś dnia pokarmu po prostu zabrakło i musiałam przestawić się na mieszankę.

czytaj

Jeżeli dziecko nie ma jeszcze 150 cm wzrostu, według przepisów powinno siedzieć w foteliku lub na podstawce.

Jak przewozić starsze dziecko samochodem?

Tylko połowa dzieci w wieku powyżej czterech lat jest należycie przewożona w samochodach. Tymczasem do 12. roku życia o bezpieczeństwo dziecka należy dbać w szczególny sposób.

czytaj

Podczas zatrzymywania laktacji, dziecko przystawiamy na krócej do piersi, tak, by pierś nie do końca była opróżniana.

Zatrzymanie laktacji. Farmakologiczne i naturalne

Powrót do pracy, kłopoty ze zdrowiem, bariery psychologiczne czy inne powody mogą zmusić kobietę do podjęcia się zatrzymania laktacji wcześniej niżby chciała. Jak to zrobić, aby organizm kobiety i jej dziecko dobrze to znieśli? O czym może świadczyć mleko...

czytaj

Czy szczepienia dzieci powinny być obowiązkowe?



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj