Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

Sześciolatki w szkole

Rodzice mają wpływ na to, jak będzie dziecku w szkole!

O sześciolatkach w szkole rozmawiamy z dr Magdaleną Śniegulską, psychologiem z Zakładu Psychologii Klinicznej Dziecka w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie

Dzieci coraz szybciej się rozwijają i potrzebują „intelektualnej stymulacji”.

Fot. iStockphoto

Dzieci coraz szybciej się rozwijają i potrzebują „intelektualnej stymulacji”.

 

Jak należy rozmawiać z dzieckiem, które za rok idzie do szkoły, czego warto nauczyć w domu?

 

Najważniejsze, by rodzice byli przekonani, że to dobra decyzja. Im więcej lęków, obaw, negatywnych emocji u rodziców, tym większe prawdopodobieństwo, że dziecko będzie miało kłopoty z adaptacją w szkole. Liczne badania psychologiczne pokazują tę zależność w sposób bardzo wyraźny.

Początek edukacji szkolnej to początek wielkiej przygody. Nie ma co czarować dziecka, że będzie tylko wspaniale. Będzie różnie i warto o tym dziecko uprzedzić. Ważne jest kształtowanie w dziecku samodzielności, umiejętności zwracania się z prośbą o pomoc, poczucia, że rodzice są tymi dorosłymi, którzy zawsze będą wspierać swojego syna lub córkę. Warto też wspólnie przygotować się na różne niepowodzenia. Jeśli znajdziemy obszary, w których dziecko odnosi sukcesy, np. świetnie rysuje, wysoko skacze, doskonale opowiada, a więc nie muszą to być umiejętności typowo szkolne jak pisanie, czytanie czy liczenie, należy to podkreślać i wzmacniać.

 

Jakie warunki powinna spełnić szkoła, by sześciolatkom było w niej dobrze?

 

Nie od dziś wiadomo, że polska szkoła wymaga reform. Już zmieniło się wiele, ale wciąż jeszcze dużo jest do zrobienia. Podczas zajęća ze studentami, pytam ich o bolesne doświadczenia i wspomnienia związane ze szkołą. Kiedyś deklarowało je 100 proc. studentów. Teraz zdarza się, że studenci mówią, iż lubili swoją szkołę i nic przykrego ich w niej nie spotkało. Na podstawie badań prowadzonych w różnych krajach w latach 80 i 90-tych wskazano cechy, które decydują o tym, czy szkoła jest skuteczna, a dzieci dobrze się w niej czują. Metody pracy i warunki w takiej szkole są precyzyjnie określone.

Nauczyciele w dobrych szkołach prowadzą lekcje według określonej struktury. Uczniowie często są chwaleni i nagradzani. Dzieciom powierza się odpowiedzialne zadania, przydziela obowiązki zarówno w ramach klasy jak i całej szkoły. Grono pedagogiczne składa się z wielu nauczycieli o długim stażu pracy. I na koniec – im mniejsza szkoła, tym lepiej. Dzieci czują się w niej bardziej zaangażowane i odpowiedzialne, bezpieczne. Co ciekawe, autorzy badań podkreślali, że ten ostatni aspekt jest szczególnie istotny w przypadku szkół średnich, a nie podstawowych.

Według mnie, dobry nauczyciel, który lubi swoich uczniów, dostrzega ich mocne strony, często chwali, potrafi wyłapać to, co sprawia dziecku trudność, traktuje je indywidualnie, umie uzyskać wsparcie rodziców i dobrze z nimi współpracuje i dodatkowo pracuje w niewielkiej 15-20 osobowej grupie – to gwarancja powodzenia dziecka w szkole. Warto podkreślić, że nauczanie początkowe jest kluczem do sukcesu edukacyjnego. Jeśli dzieci polubią szkołę w tym okresie, będą wiedziały, w czym są dobre i jak radzić sobie ze swoimi słabszymi stronami, będzie im dużo łatwiej.

 

*dr Magdalena Śniegulska, psycholog z Zakładu Psychologii Klinicznej Dziecka, Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie


 

Strona: 1 2 3 4
Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.

Poczytaj również

Podobne dyskusje na forum

Polecamy

Im częściej dzieci są bite, tym wolniej rozwijają się ich zdolności umysłowe.

Bite dzieci są mniej inteligentne

Bite dzieci mają niższy iloraz inteligencji – do takiego wniosku doszli naukowcy po badaniach przeprowadzonych w kilkunastu krajach świata.

czytaj

Dr n.med. Wojciech Feleszko

Czego oznaką jest trzęsąca się bródka u noworodka i małego niemowlaka?

Ostatnio zauważyłam u 2,5 miesięcznego dziecka, że czasami drży mu broda. Wygląda to tak, jakby było mu zimno. Zdarza się to podczas kąpieli, albo jak się go podnosi. Czy to jest normalny odruch?

czytaj

Przyczynami kłopotów z donoszeniem ciąży są głównie: problemy hormonalne (np. niedobór progesteronu) i niewydolność szyjki macicy. Na kłopoty z donoszeniem ciąży z powodu niewydolności szyjki macicy są metody!

Mechaniczne sposoby podtrzymywania ciąży. Szef okrężny albo krążek pessar

Na kłopoty z donoszeniem ciąży z powodu niewydolności szyjki macicy są metody – zakłada się szef okrężny albo krążek – pessar. Krążek znajduje też zastosowanie u niektórych kobiet, nie będących w ciąży.

czytaj

Co sądzisz o tym, by każda kobieta mogła zażądać porodu w drodze cesarskiego cięcia?



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj