Ocena:
1
2
3
4
5
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

Jak małe dziecko przygotować do radzenia sobie z liczbami

Znaczenie mentalnej osi liczbowej

Dzieci dorastające w zachodniej kulturze uczą się umieszczać liczby na osi liczbowej – stworzonej w umyśle linii, na której mniejsze wartości znajdują się po lewej stronie, a większe – po prawej. Z wiekiem porządkujemy ten szereg, przypisując mniejszym i większym liczbą odpowiednie odległości na osi. Malcy, u których mentalna oś liczbowa została już usystematyzowana, szybciej zapamiętują liczby i lepiej radzą sobie później z matematyką.

Linearne osie liczbowe tworzone w mózgu pomagają maluchom zapamiętywać liczby. Nawet numer telefonu do mamy czy taty.

Fot. iStockphoto

Linearne osie liczbowe tworzone w mózgu pomagają maluchom zapamiętywać liczby. Nawet numer telefonu do mamy czy taty.

O znaczeniu mentalnej osi liczbowej dla zapamiętywania liczb piszą autorzy badania opublikowanego we wrześniu 2010 w „Psychological Science”, magazynie amerykańskiego Stowarzyszenia Nauk Psychologicznych.

Zapamiętywanie liczb to ważna umiejętność, która niezbędna jest choćby w życiu społecznym. Codziennie musimy pamiętać kody PIN, wskazania termometru, kody do szafek lub numery telefonów. Dlatego psychologowie, dr Clarissa A. Thompson z University of Oklahoma i dr Robert S. Siegler z Carnegie Mellon University zbadali, jak dziecięca pamięć do liczb wpływa na postrzeganie cyfr w umysłach malców.
– Wiedza małych dzieci czasem nam imponuje, bo potrafią bezbłędnie policzyć od jednego do dziesięciu. Ale zwykle uczą się słów na pamięć, więc liczenie nie ma u nich wiele wspólnego ze zrozumieniem, jak duże liczby wymieniają – mówi dr Clarissa A. Thompson. – W końcu jednak w umyśle małego człowieka słowa łączą się z wielkością liczb.

Malcy zaczynają zwykle porządkować swoje matematyczne wyobrażenia na logarytmicznej osi liczbowej, na której znacznie większe odległości dzielą małe liczby, a większe są ściśnięte u jej drugiego końca. Dopiero potem cyfry lądują w ich umysłach w linearnym porządku, w którym odpowiednie liczby dzielą jednakowe odległości.

Ile widelców?

By sprawdzić, jak pracują dziecięce mózgi, Amerykanie przeprowadzili kilka eksperymentów. Dawali np. malcom mnóstwo pustych linii numerycznych, na których końcach umieszczono po lewej stronie „0”, a po prawej „20”. Dzieci słuchały następnie ciągu cyfr od 1 do 19 i miały zaznaczyć każdą z nich na osi. Potem naukowcy opowiadali historie, w których pojawiały się pojedyncze liczby. By pobudzić pamięć dzieci, prowadzący badanie prosili, by dzieci przypomniały sobie cztery ulubione postaci z kreskówek. Potem pytano o szczegóły opowieści np. ile widelców umył Scooby Doo? Dzieci, które wcześniej umieszczały cyfry w bardziej linearnym porządku, lepiej radziły sobie z odpowiedziami na te pytania.

Autorzy badania stwierdzili więc, że linearne osie liczbowe tworzone w mózgu pomagają maluchom zapamiętywać liczby. Ta teoria sprawdza się u przedszkolaków w zakresie od 1-20, a u uczniów szkół podstawowych od 1 do tysiąca.
– Żyjemy w świecie liczb. Niektórych potrzebujemy w przybliżeniu, inne musimy precyzyjnie zapamiętać – wyjaśnia dr Thompson. – Umiejętność oszacowania wielkości liczb wpływa na zdolność do zapamiętywania ich.


 

1
2
3
4
5
Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Osoby które to lubią: kasiatarka.

Poczytaj również

Zobacz więcej na temat: zabawy, wyobraźnia dziecka, szkoła, przedszkole, nauka

Podobne dyskusje na forum

Polecamy

Większość noworodków urodzonych w terminie waży między 2,8 a 3,8 kg

Waga noworodka i niemowlaka. Przyrost wagi dziecka

Prawidłowa waga noworodka jest najlepszym wskaźnikiem, że dziecko się najada, a pokarm zaspokaja potrzeby rosnącego organizmu. Jeśli dziecko prawidłowo się rozwija, nie ma potrzeby częstego kontrolowania wagi. Wystarczy, gdy będzie ono ważone co kilka...

czytaj

Jeśli nie uwolnimy dziecka od zaparć, może dojść do niedrożności kałowej przewodu pokarmowego.

Zaparcia psychogenne i nawykowe

Na psychogenne zaparcia cierpią przede wszystkim wrażliwe przedszkolaki i pierwszoklasiści. Powody mogą być różne. Czasem dominują względy estetyczne np. dziecko wstydzi się, że ktoś poczuje brzydki zapach, gdy ono jest w toalecie, a czasem lęk - dziecko...

czytaj

Gdy dziecko obficie się ślini, wkłada do buzi rączki lub przedmioty, to znak, że ząbkuje

Bolesne ząbkowanie. Najczęstsze objawy to płacz, gorączka, biegunka

Tak, jak nie ma sztywnej reguły, co do momentu pojawienia się pierwszego ząbka, tak nie ma wytłumaczenia dlaczego u jednych dzieci ząbki pojawiają się wcześniej, u innych później. Jedyną regułą, jaką sama zaobserwowałam, jest to, że rodzeństwu zęby...

czytaj

Co sądzisz o tym, by każda kobieta mogła zażądać porodu w drodze cesarskiego cięcia?



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj