Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

Sześciolatki w szkole

Rodzice mają wpływ na to, jak będzie dziecku w szkole!

O sześciolatkach w szkole rozmawiamy z dr Magdaleną Śniegulską, psychologiem z Zakładu Psychologii Klinicznej Dziecka w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie

Dzieci coraz szybciej się rozwijają i potrzebują „intelektualnej stymulacji”.

Fot. iStockphoto

Dzieci coraz szybciej się rozwijają i potrzebują „intelektualnej stymulacji”.

Agnieszka Usiarczyk: Reforma MEN zakłada, że w 2012 roku sześciolatki obowiązkowo pójdą do szkoły. Według szacunków resortu, za rok w pierwszych klasach będzie 600 tys. dzieci. To bardzo dużo. Przeciwko temu protestują rodzice, zebrali już ponad 330 tys. podpisów w ramach akcji "Ratuj maluchy". Nie godzą się także m.in. na likwidację zerówek i obowiązkowe pójście pięciolatków do przedszkoli, bo w co trzeciej gminie nie ma żadnego publicznego przedszkola. By przyjąć wszystkie dzieci w tym wieku, będzie się je upychać w dużych grupach w szkołach. Jakie mogą być konsekwencje wczesnego pójścia do szkoły w takich warunkach?


Dr Magdalena Śniegulska, psycholog: To zależy. Szkoła to nie tylko miejsce zdobywania wiedzy, ale również poznawania nowych ludzi, reguł, idei, często kontakt z odmiennością i różnorodnością, konieczność dostosowania się do innych. Z punktu widzenia rozwojowego – takie wyzwanie może być niezwykle wzbogacające, często przyspieszające naturalne procesy rozwoju. Może być też na tyle trudne, że ten rozwój zaburzy. I zależy to nie tylko od indywidualnych cech dziecka, ale również od specyfiki szkoły, do której dziecko trafia oraz, co warto podkreślić, nastawienia jego rodziców. Wszystkie badania zarówno pedagogiczne, jaki psychologiczne pokazują, że dzieci coraz szybciej się rozwijają, potrzebują „intelektualnej stymulacji”, a większość programów edukacyjnych, kierowanych nawet do najmłodszych ma pozytywny wpływ na późniejszy sukces edukacyjny.

Jednocześnie warto pamiętać, że czas od urodzenia do 8. – 10. roku życia to czas największych różnic, jeśli chodzi o tempo dojrzewania układu nerwowego. Wówczas różnice między dziećmi są bardzo wyraźne. To nie wiek metrykalny decyduje o powodzeniu w zadaniach szkolnych, ale procesy rozwojowe, na które ani dziecko, ani rodzic, ani najlepszy nauczyciel często wpłynąć nie mogą. Będą więc dobrze rozwinięte pięciolatki i siedmiolatki wymagające wsparcia.
 

W większości szkoły nie są gotowe na przyjęcie tak małych dzieci. Budynki często są w złym stanie technicznym, brakuje wydzielonych stref dla najmłodszych, nie ma nauczycieli. Lepiej prawdopodobnie nie będzie, gdyż z obiecywanych przez rząd 347 milionów złotych dla szkół, przydzielono im zaledwie 40 mln złotych. Ponadto ustawa nie określa żadnych standardów jakie musi spełnić szkoła, aby przyjąć sześciolatki do pierwszej klasy. W jednej z warszawskich szkół podstawowych za rok będzie kilkanaście klas pierwszych po kilkadziesiąt osób w jednej. Oznacza to, że dzieci będą się uczyć na zmiany, co jest dodatkowym utrudnieniem dla pracujących rodziców. W świetlicy po lekcjach lub przed, w jednej sali spotkają się trzy, a nawet cztery roczniki. Czy sześciolatek, który do tej pory chodził do przedszkola, w którym było 12 dzieci w grupie, odnajdzie się w takim tłumie?

A siedmiolatek się odnajdzie? Zbyt liczne grupy nie służą dzieciom, ani tym małym, ani starszym. Jak pokazują światowe trendy i większość badań psychologicznych, wczesna edukacja ma pozytywne skutki zarówno społeczne jak i psychiczne. Pytanie tylko, jak ta edukacja wygląda. Szkoda np. że w tej dyskusji pomija się rolę edukacji przedszkolnej. Wczesna edukacja nie musi, co więcej nie powinna być równoznaczna z utratą dzieciństwa. Zabawa, zupełnie niedoceniana przez dorosłych, jest jednym z ważniejszych elementów prawidłowego procesu rozwoju. Równocześnie, może być elementem edukacji zarówno przedszkolnej jak i szkolnej.

 

Strona: 1 2 3 4
Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.

Poczytaj również

Podobne dyskusje na forum

Polecamy

Najczęstsze niepokojące zmiany w obrębie zewnętrznych narządów płciowych u chłopców to: wnętrostwo, wrodzony brak jednego jądra lub obu jąder, wierzchniactwo, spodziectwo, wodniak jądra lub obydwu jąder.

Chłopięce genitalia. Rozwój, wady anatomiczne

O prawidłowym rozwoju chłopięcych genitaliów a także ich ewentualnych wadach anatomicznych, rozmawiamy z pediatrą, Cezarym Makulskim.  

czytaj

Sześcioletnie dziecko za każdym razem trzeba poprawiać, gdy źle wypowie jakieś słowo.

Seplenienie u sześciolatka

Seplenienie to wada wymowy, która już bardzo kłopotliwa robi się u sześciolatków, kiedy uczą się czytać i pisać. Przez tę wadę mogą mieć problem z nauką.

czytaj

Robert Makłowicz podczas Festiwalu Zupy w Krakowie

Chilli con carne z tortillą Roberta Makłowicza

Jestem przeciwnikiem oddzielnego gotowania dla dzieci. Z takiego gotowania specjalnych dań dla maluchów wyrastają analfabeci kulinarni, którzy jedzą najpierw w domu papki bez żadnego smaku, potem w przedszkolu, w stołówce szkolnej, a kończą na brejach w...

czytaj

Co sądzisz o tym, by każda kobieta mogła zażądać porodu w drodze cesarskiego cięcia?



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj