Polskie prawo zezwala kobietom w widocznej ciąży na nieużywanie pasów bezpieczeństwa, ale mimo to warto je zapinać. To najlepsze zabezpieczenie w razie wypadku czy kolizji.
W Europie najwięcej zgonów nienarodzonych dzieci w wypadkach jest spowodowanych śmiercią lub obrażeniami matki doznanymi z powodu niezapięcia pasów.
Kobiety, które rezygnują z zapinania pasów tłumaczą, że w samochodzie mocno zapierają się nogami i rękami, jednak nie wiedzą, że w razie zderzenia z niewielką prędkością 50 km/h, ich ciało uderzy w przeszkodę z siłą trzech ton! Ręce i nogi nie wytrzymają takiego nacisku, natomiast pasy - tak. W najgorszym razie, jeżeli pasy wywołają poronienie, ocalą matkę.
Pod brzuchem a nie na nim
Ważne jest także prawidłowe zapinanie pasów. Prowadzący kursy bezpiecznej jazdy Mariusz Stuszewski podkreśla, że odcinek biodrowy pasów musi być zapięty pod brzuchem, nie na nim. Pas musi opierać się na kości miednicy, wtedy - w razie wypadku - nie miażdży brzucha ani klatki piersiowej.
Niektóre panie, narzekając na uciskający podbrzusze pas biodrowy, korzystają tylko z odcinka ramieniowego pasa bezpieczeństwa. W razie zderzenia czołowego zapobiegnie on obrażeniom górnej części tułowia, jednak pod wpływem siły bezwładności biodra zsuną się z fotela. Skutek? Połamane kolana lub uszkodzone stawy biodrowe po uderzeniu nóg w deskę rozdzielczą lub oparcie fotela.
Siedzące z przodu na miejscu pasażera kobiety ciężarne chronione są także przez poduszki powietrzne. Nie ma powodu do wyłączania ich. Zadaniem airbagów zamontowanych w desce rozdzielczej jest odizolowanie głów pasażerów od przedniej szyby i zmniejszenie napięcia pasów bezpieczeństwa. W razie zderzenia styka się z nimi klatka piersiowa i głowa.
Ciężarny kierowca
Natomiast kobieta w ciąży za kierownicą ma znacznie mniej miejsca. Poduszka rozwija się pomiędzy brzuchem prowadzącej i kierownicą, więc w razie odpalenia airbagu jego dół może uderzyć w brzuch ciężarnej i wywołać poronienie.
Przedstawiciel Szkoły Jazdy Renault Zbigniew Weseli podkreśla, aby kobiety siadały jak najdalej od kierownicy, ale jednocześnie trzymając dłonie na kierownicy w pozycji kwadrans po dziewiątej, miały ręce lekko zgięte w łokciach. Przypomina, że siadając za kierownicą każdy powinien ustawić fotel tak, aby przy wciśniętym do oporu sprzęgle miał nogę lekko ugiętą w kolanie.
mikaa997 | 10-02-2015 15:54:41
Modzelka8 | 16-02-2015 11:33:19
joanka106259 | 22-02-2015 18:45:07
Doris85 | 01-04-2015 22:33:56