Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

Pasy bezpieczeństwa w ciąży

Ratują dwa życia

Polskie prawo zezwala kobietom w widocznej ciąży na nieużywanie pasów bezpieczeństwa, ale mimo to warto je zapinać. To najlepsze zabezpieczenie w razie wypadku czy kolizji.

Odcinek biodrowy pasów musi być zapięty pod brzuchem, nie na nim.

Fot. BE&W

Odcinek biodrowy pasów musi być zapięty pod brzuchem, nie na nim.

W Europie najwięcej zgonów nienarodzonych dzieci w wypadkach jest spowodowanych śmiercią lub obrażeniami matki doznanymi z powodu niezapięcia pasów.

Kobiety, które rezygnują z zapinania pasów tłumaczą, że w samochodzie mocno zapierają się nogami i rękami, jednak nie wiedzą, że w razie zderzenia z niewielką prędkością 50 km/h, ich ciało uderzy w przeszkodę z siłą trzech ton! Ręce i nogi nie wytrzymają takiego nacisku, natomiast pasy - tak. W najgorszym razie, jeżeli pasy wywołają poronienie, ocalą matkę.

Pod brzuchem a nie na nim

Ważne jest także prawidłowe zapinanie pasów. Prowadzący kursy bezpiecznej jazdy Mariusz Stuszewski podkreśla, że odcinek biodrowy pasów musi być zapięty pod brzuchem, nie na nim. Pas musi opierać się na kości miednicy, wtedy - w razie wypadku - nie miażdży brzucha ani klatki piersiowej.

Niektóre panie, narzekając na uciskający podbrzusze pas biodrowy, korzystają tylko z odcinka ramieniowego pasa bezpieczeństwa. W razie zderzenia czołowego zapobiegnie on obrażeniom górnej części tułowia, jednak pod wpływem siły bezwładności biodra zsuną się z fotela. Skutek? Połamane kolana lub uszkodzone stawy biodrowe po uderzeniu nóg w deskę rozdzielczą lub oparcie fotela.

Siedzące z przodu na miejscu pasażera kobiety ciężarne chronione są także przez poduszki powietrzne. Nie ma powodu do wyłączania ich. Zadaniem airbagów zamontowanych w desce rozdzielczej jest odizolowanie głów pasażerów od przedniej szyby i zmniejszenie napięcia pasów bezpieczeństwa. W razie zderzenia styka się z nimi klatka piersiowa i głowa.

Ciężarny kierowca

Natomiast kobieta w ciąży za kierownicą ma znacznie mniej miejsca. Poduszka rozwija się pomiędzy brzuchem prowadzącej i kierownicą, więc w razie odpalenia airbagu jego dół może uderzyć w brzuch ciężarnej i wywołać poronienie.

Przedstawiciel Szkoły Jazdy Renault Zbigniew Weseli podkreśla, aby kobiety siadały jak najdalej od kierownicy, ale jednocześnie trzymając dłonie na kierownicy w pozycji kwadrans po dziewiątej, miały ręce lekko zgięte w łokciach. Przypomina, że siadając za kierownicą każdy powinien ustawić fotel tak, aby przy wciśniętym do oporu sprzęgle miał nogę lekko ugiętą w kolanie.

Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.

Warto zobaczyć

Poczytaj również

Podobne dyskusje na forum

Polecamy

Przed podaniem dzieciom, dla bezpieczeństwa, należy mięso zrzucić z ostrych patyczków

Grillujemy z dziećmi

Dzieci uwielbiają potrawy z grilla. Kaszanką, przerośniętym karczkiem, golonką w piwie czy tłustym boczkiem lepiej ich jednak nie raczyć. Jak więc urządzić dzieciom wspaniałą zabawę połączoną z ucztą w ogrodzie?

czytaj

Bardzo ważne, by nasze dziecko uczyło się samodzielnie odrabiać zadane prace.

Pierwsze tygodnie w szkole

O zmianach w rodzinie, związanych z pójściem dziecka do szkoły rozmawiamy z Urszulą Sajewicz-Radtke, psychologiem rozwojowym.

czytaj

Od 28. tygodnia ciąży mama powinna codziennie odczuwać ruchy dziecka.

Jak odczytywać ruchy dziecka w brzuchu matki?

Jak rozpoznać ruchy dziecka? Kiedy można czuć pierwsze ruchy dziecka? Czy da się je odróżnić od perystaltyki jelit, chociaż czasem objawiają się bulgotaniem, przelewaniem? Kiedy maluch kopie, tylko dlatego, bo się obraca, a kiedy wyraźnie daje znać, że...

czytaj

Co sądzisz o tym, by każda kobieta mogła zażądać porodu w drodze cesarskiego cięcia?



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj