Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

Jakim autem wozić dziecko?

Rodzinny znaczy bezpieczny

Wybierając samochód dla rodziny z dzieckiem, należy zwrócić szczególną uwagę na liczbę drzwi i system isofix.

Wybierając samochód zwróć uwagę czy wyposażony jest w zaczepy isofix.

Fot. BE&W

Wybierając samochód zwróć uwagę czy wyposażony jest w zaczepy isofix.

Trzydrzwiowe niewygodne

Wybierając samochód pod kątem bezpiecznego przewożenia dziecka, warto zdecydować się na auto 4- lub 5-drzwiowe, bo jest wygodniejsze od 3-drzwiowego, a tak samo bezpieczne. Niektórzy rodzice boją się, że dziecko otworzy w czasie jazdy drzwi i dlatego decydują się na samochód z nadwoziem 3-drzwiowym. Jest ono jednak niewygodne, zapięcie pasów siedzącego na tylnej kanapie dziecka jest kłopotliwe. Nie ma sensu tak się męczyć – lepiej wybrać nadwozie 4- lub 5-drzwiowe. Warto wiedzieć, że tylne drzwi mają blokady – małe pokrętła lub przesuwki pod ryglem, widoczne przy otwartych drzwiach. Wystarczy przekręcić blokady, aby drzwi otwierały się tylko z zewnątrz. Takie blokady stosowane są w samochodach od lat osiemdziesiątych. Jeżeli chodzi o utratę wartości auta, to jest ona praktycznie taka sama dla wersji pięcio- i trzydrzwiowych.

 

ztywno zamocowany fotelik

Druga rzecz, na jaką warto zwrócić uwagę wybierając samochód, to wyposażenie w zaczepy isofix, które znajdują się pomiędzy oparciem i siedziskiem fotela. Do zaczepów przymocowuje się dwoma zatrzaskami fotelik. System isofix mocuje dziecięcy fotelik sztywno do samochodu. Zaczepy wymagają specjalnych fotelików. System isofix zabezpiecza dziecko przede wszystkim podczas zderzenia bocznego, ponieważ sztywno zamocownay fotelik nie przechyla się, dzięki czemu jest mało prawdopodobne, że dziecko uderzy podczas zderzenia w ścianę samochodu. Foteliki isofix zmniejszają także ryzyko obrażeń głowy w przypadku zderzenia czołowego. Takie foteliki można montować na tylnej kanapie oraz na przednim fotelu zarówno przodem jak i tyłem do kierunku jazdy.
Norma mocowań isofix została opracowana w 1999 roku, koncerny samochodowe zaakceptowały ją w 2004 roku i od lutego 2006 roku wszystkie nowe modele są obowiązkowo wyposażone w taki system. Niektórzy producenci stosowali mocowania isofix wcześniej - np. Opel w modelu Astra G i Zafira A, które weszły do sprzedaży w 1999 roku. Czasami isofix był oferowany za dopłatą (jak w Oplu Omega B i Vectra B, też od 1999 roku).

Robert Przybylski „Rzeczpospolita”
 

Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.

Warto zobaczyć

Poczytaj również

Podobne dyskusje na forum

Polecamy

Wyjątkową przyjemność sprawia maluchom kąpiel w wannie ze starszym rodzeństwem

Kąpiel

W trzeciej dobie po urodzeniu pierwszej córki byłam już w domu. Przyszło mi się zmierzyć z kilkoma górami lodowymi. Jedną z nich była pierwsza samodzielna kąpiel. Ani ja, ani tata dziecka nie umieliśmy zrobić nic więcej oprócz wymycia wanienki i nalania do...

czytaj

Kolorowa, szeleszcząca, inspirująca - zabawka idealna

Zabawki dla niemowlaka. Jak wybrać, na co zwracać uwagę?

Noworodek i osesek jeszcze się nie bawią, choć zabawki mogą oczywiście mieć. Między trzecim a szóstym miesiącem sprawdzają się zabawki, w które dziecko może uderzać i stukać. Potem, gdy dziecko zaczyna siadać, lubi przekładać różne...

czytaj

Lekarz kontroluje ciemiączko podczas każdego badania poprzedzającego szczepienie dziecka.

Ciemiączko. Wypukłe, małe, duże, pulsujące

Tę miękką powierzchnię pomiędzy kośćmi czaszki można wyczuć, dotykając delikatnie palcem. Co w ciemiączku może być powodem do niepokoju? Po pierwsze tempo jego zarastania, po drugie - zapadanie się ciemiączka.

czytaj

Co sądzisz o tym, by każda kobieta mogła zażądać porodu w drodze cesarskiego cięcia?



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj