Wybierając samochód dla rodziny z dzieckiem, należy zwrócić szczególną uwagę na liczbę drzwi i system isofix.
Trzydrzwiowe niewygodne
Wybierając samochód pod kątem bezpiecznego przewożenia dziecka, warto zdecydować się na auto 4- lub 5-drzwiowe, bo jest wygodniejsze od 3-drzwiowego, a tak samo bezpieczne. Niektórzy rodzice boją się, że dziecko otworzy w czasie jazdy drzwi i dlatego decydują się na samochód z nadwoziem 3-drzwiowym. Jest ono jednak niewygodne, zapięcie pasów siedzącego na tylnej kanapie dziecka jest kłopotliwe. Nie ma sensu tak się męczyć – lepiej wybrać nadwozie 4- lub 5-drzwiowe. Warto wiedzieć, że tylne drzwi mają blokady – małe pokrętła lub przesuwki pod ryglem, widoczne przy otwartych drzwiach. Wystarczy przekręcić blokady, aby drzwi otwierały się tylko z zewnątrz. Takie blokady stosowane są w samochodach od lat osiemdziesiątych. Jeżeli chodzi o utratę wartości auta, to jest ona praktycznie taka sama dla wersji pięcio- i trzydrzwiowych.
ztywno zamocowany fotelik
Druga rzecz, na jaką warto zwrócić uwagę wybierając samochód, to wyposażenie w zaczepy isofix, które znajdują się pomiędzy oparciem i siedziskiem fotela. Do zaczepów przymocowuje się dwoma zatrzaskami fotelik. System isofix mocuje dziecięcy fotelik sztywno do samochodu. Zaczepy wymagają specjalnych fotelików. System isofix zabezpiecza dziecko przede wszystkim podczas zderzenia bocznego, ponieważ sztywno zamocownay fotelik nie przechyla się, dzięki czemu jest mało prawdopodobne, że dziecko uderzy podczas zderzenia w ścianę samochodu. Foteliki isofix zmniejszają także ryzyko obrażeń głowy w przypadku zderzenia czołowego. Takie foteliki można montować na tylnej kanapie oraz na przednim fotelu zarówno przodem jak i tyłem do kierunku jazdy.
Norma mocowań isofix została opracowana w 1999 roku, koncerny samochodowe zaakceptowały ją w 2004 roku i od lutego 2006 roku wszystkie nowe modele są obowiązkowo wyposażone w taki system. Niektórzy producenci stosowali mocowania isofix wcześniej - np. Opel w modelu Astra G i Zafira A, które weszły do sprzedaży w 1999 roku. Czasami isofix był oferowany za dopłatą (jak w Oplu Omega B i Vectra B, też od 1999 roku).
Robert Przybylski „Rzeczpospolita”
angelina_ker | 26-08-2015 11:57:13
mamaZuzi2018 | 22-08-2018 19:12:57
mamaZuzi2018 | 22-08-2018 19:13:38
mamaZuzi2018 | 22-08-2018 19:14:39