Ocena:
1
2
3
4
5
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

Mózg dziecka. Bezpieczeństwo równie ważne, co nowe bodźce

O mózgu dziecka decyduje to, co dziecku z siebie damy, gdy jest małe

Mózg dziecka jest jak plastyczna masa. Jeśli będziemy go odpowiednio stymulować, nasze dziecko wyrośnie na inteligentnego i samodzielnego człowieka. W przeciwnym razie zamkniemy przed nim wiele możliwości.

Mózg noworodka wygląda tak samo jak mózg dorosłego człowieka. Choć potrzeba czasu, by osiągnął ostateczną wielkość i wykorzystał swoje możliwości, od początku mamy wpływ na jego rozwój!

Fot. iStockphoto

Mózg noworodka wygląda tak samo jak mózg dorosłego człowieka. Choć potrzeba czasu, by osiągnął ostateczną wielkość i wykorzystał swoje możliwości, od początku mamy wpływ na jego rozwój!

 

Na co rodzice mają wpływ

Z okresu trzech pierwszych lat życia praktycznie nie mamy wspomnień, skąd zatem przekonanie, że to właśnie wtedy w mózgu dziecka odbywają się procesy, które w sposób nieodwracalny determinują całe życie? „W chwili urodzenia dzieci mają 200 miliardów komórek mózgowych, które nie wytworzyły między sobą połączeń w wyższych strukturach mózgu. Te połączenia będą w dużym stopniu odpowiedzialne za inteligencję emocjonalną i społeczną dziecka (...)” pisze Margot Sunderland. To, że mózg rodzącego się dziecka nie jest jeszcze w pełni rozwinięty, jest efektem ewolucji. W momencie, kiedy człowiek przyjął postawę pionową, zmieniła się budowa kobiety: zmniejszeniu uległa miednica, a zwężeniu - kanał rodny. By dziecko mogło się urodzić w sposób naturalny, jego mózg nie mógł być za duży. To dlatego mózg noworodka ma zaledwie 25 procent swojej docelowej wielkości. W pierwszych trzech latach życia następuje intensywny rozwój mózgu, powstaje najwięcej połączeń pomiędzy neuronami. W ich tworzeniu, jako rodzice, bierzemy aktywny udział. Każde nasze działanie - sposób okazywania uczuć, poziom zapewnienia poczucia bezpieczeństwa, dostarczanie dziecku odpowiedniej ilości i coraz to nowych bodźców - powołuje do życia nowe połączenia międzykomórkowe w wyższych ośrodkach mózgu. To trochę taki wyścig z czasem - im więcej we wczesnym okresie życia z siebie damy i zapewnimy dziecku pozytywnych emocji, tym więcej zyska ono w przyszłości.


Czego potrzebuje mózg dziecka do intensywnego rozwoju:

- rodzicielskiej miłości, okazywanej poprzez ciepły dotyk, przytulanie, czułe przemawianie, śpiewanie, kontakt wzrokowy. Im więcej tym lepiej. Dziecko chłonie te pozytywne emocje niczym gąbka,
- poczucia bezpieczeństwa, które ma wówczas, gdy zaspokajamy jego podstawowe potrzeby i gdy odpowiadamy odpowiednio na jego emocje. Przytulamy, kiedy się wystraszy, jesteśmy blisko, kiedy daje sygnały, że tej bliskości potrzebuje,
- dyscypliny rozumianej jako wskazówki, co wolno, a czego nie. Co jest dobre, a co nie. Słowem wyrozumiałych, ale i stanowczych rodziców, którzy są jego przewodnikami,
- stymulacji zabawą i wielu nowych bodźców. Czas spędzony w urozmaicony sposób, umożliwienie dziecku eksploracji przestrzeni, niesłychanie pobudza wyższe ośrodki mózgu,
- kontroli medycznej, która na każdym etapie rozwoju wykluczy czynniki mogące negatywnie wpłynąć na rozwój intelektualny, emocjonalny czy społeczny dziecka.
 

Strona: 1 2
1
2
3
4
5
Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Osoby które to lubią: kasiatarka, wojtaszek, basic2008.

Poczytaj również

Podobne dyskusje na forum

Polecamy

Choć każde plamienie i krwawienie  należy skonsultować z lekarzem, można powiedzieć, że bywa ono charakterystyczne dla pewnych okresów ciąży.

Krwawienie i plamienie w ciąży

Krwawienie w ciąży zawsze jest objawem jakiejś patologii, w pierwszym trymestrze grozi poronieniem, a w drugim zagraża ciąży też poronieniem lub porodem przedwczesnym.

czytaj

Niezależnie od wieku dziecka, trzeba poinformować je o śmierci bliskiej osoby. Mówimy prawdę, że ktoś umarł a nie, np. że wyjechał.

Śmierć w rodzinie a dzieci. Czego nie wolno mówić? Jakich słów unikać?

O tym, jak pomóc dziecku pogodzić się ze śmiercią bliskiej osoby, przejść przez żałobę, rozmawiamy z Aleksandrą Wilkin-Day, psychologiem

czytaj

Dr n.med. Wojciech Feleszko

Czego oznaką jest trzęsąca się bródka u noworodka i małego niemowlaka?

Ostatnio zauważyłam u 2,5 miesięcznego dziecka, że czasami drży mu broda. Wygląda to tak, jakby było mu zimno. Zdarza się to podczas kąpieli, albo jak się go podnosi. Czy to jest normalny odruch?

czytaj

Co sądzisz o tym, by każda kobieta mogła zażądać porodu w drodze cesarskiego cięcia?



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj