Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

Mózg dziecka. Bezpieczeństwo równie ważne, co nowe bodźce

O mózgu dziecka decyduje to, co dziecku z siebie damy, gdy jest małe

Mózg dziecka jest jak plastyczna masa. Jeśli będziemy go odpowiednio stymulować, nasze dziecko wyrośnie na inteligentnego i samodzielnego człowieka. W przeciwnym razie zamkniemy przed nim wiele możliwości.

Mózg noworodka wygląda tak samo jak mózg dorosłego człowieka. Choć potrzeba czasu, by osiągnął ostateczną wielkość i wykorzystał swoje możliwości, od początku mamy wpływ na jego rozwój!

Fot. iStockphoto

Mózg noworodka wygląda tak samo jak mózg dorosłego człowieka. Choć potrzeba czasu, by osiągnął ostateczną wielkość i wykorzystał swoje możliwości, od początku mamy wpływ na jego rozwój!

Potencjał mózgu jest nieskończony. Nie potrafimy go w pełni wykorzystać. Jeśli jednak właściwie pokierujemy rozwojem dziecka, zwłaszcza w pierwszych trzech latach jego życia, będzie miało większe szanse, by korzystać z mózgu w szerokim zakresie.

Obecnie aparatura medyczna pozwala prześledzić rozwój ludzkiego mózgu od momentu poczęcia. Wiemy, że wykształcony z embrionu w około 8. tygodniu ciąży zarodek wyposażony jest już w większość narządów wewnętrznych i zewnętrznych. Głowa ma wówczas wielkość małego orzecha laskowego. Niemal w całości wypełnia ją mózg. Przez najbliższe kilka tygodni zarodkowi przybywać będzie około 15 000 neuronów (komórek nerwowych) na godzinę. Najpierw skrystalizują się dolne części mózgu, odpowiedzialne za podstawowe funkcje organizmu. W czwartym miesiącu ciąży płód będzie już miał w pełni ukształtowany mózg, a dwa miesiące później wyraźnie można zaobserwować charakterystycznie pomarszczoną korę mózgową. Od tego momentu w szybkim tempie zaczyna się też rozwijać przednia część narządu. Noworodek w chwili narodzin ma mózg wyglądający tak, jak u dorosłego człowieka, ale dużo czasu upłynie zanim osiągnie ostateczną wielkość i wykorzysta swoje możliwości.

 

Trzy mózgi dziecka

Margot Sunderland w książce „Mądrzy rodzice” opisuje budowę centrum układu nerwowego dziecka wskazując na trzy jego części
- mózg racjonalny (to płaty czołowe), najmłodszy i obejmujący aż 85 procent całkowitej masy mózgu
- mózg ssaków (to układ limbiczny), mający tę samą budowę zarówno u ludzi, jak i u innych ssaków
- mózg gadzi, który w najmniejszym stopniu uległ zmianom w procesie ewolucji.

Mózg racjonalny - najwyższe ewolucyjne osiągnięcie człowieka – odpowiada za naszą wyobraźnię, zdolności twórcze, rozumowanie. Pozwala snuć refleksje, rozwiązywać problemy i tworzyć własną tożsamość. Mózg ssaków odpowiada za emocje, zwłaszcza te intensywne, takie jak strach, gniew, tęsknotę, które powinny być kontrolowane przez mózg racjonalny. Dzięki niemu też potrafimy nawiązywać więzy społeczne. Trzecia część - mózg gadzi, to nasze instynkty, takie jak wola przetrwania. Kontroluje on podstawowe funkcje organizmu - oddychanie, układ pokarmowy, krążenie, itd.

Znając ten podział mózgu, łatwiej zrozumieć jak wielki wpływ na jego rozwój ma w pierwszych trzech latach życia wychowanie dziecka. Jeśli dziecko zostanie narażone na zbyt duże dawki stresu i organizm trzymany jakby w pogotowiu będzie się wciąż bronił przed szkodliwymi bodźcami, wówczas nadmiernie zaktywizowany zostanie mózg gadzi. W konsekwencji spowoduje to trudności w otwieraniu się na pozytywne emocje i rozwój mózgu racjonalnego.

 

Strona: 1 2
Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Osoby które to lubią: kasiatarka, wojtaszek, basic2008.

Komentarze

  • donnavito | 18-01-2015 23:04:38

    Ja karmie piersią, wiec dbam by DHA spożywać, najlepiej w rybach.
  • Modzelka8 | 23-02-2015 17:35:53

    Ja przez całą ciążę przyjmowałam DHA w tabletkach. Teraz karmię piersią i też muszę przyjmować w tabletkach, bo niestety mój mały nie toleruje ryb, ma po nich wzdęcia i słabo śpi.
  • mikaa997 | 24-02-2015 10:20:26

    W ciąży spożywałam tabletki z DHA. Synkowi podaję kapsułki z DHA twist off- jak dla mnie strasznie śmierdzą a synek je lubi ale tylko jeśli dodam mu do posiłku.
  • wojtaszek | 09-03-2015 18:59:17

    Słusznie moniaijulka napisała że trzeba dbać o rozwój intelektualny dziecka, stymulować go, pozwalać rozwijać jego umiejętności, pokazywać świat i zachęcać do poznawania nowych rzeczy, ludzi, możliwości. To co zaszczepimy w dziecku w pierwszych latach jego życia zaowocuje później i sprawi że nasze dziecko chętnie będzie zdobywało wiedzę i umiejętności.

Poczytaj również

Polecamy

Najczęstsze niepokojące zmiany w obrębie zewnętrznych narządów płciowych u chłopców to: wnętrostwo, wrodzony brak jednego jądra lub obu jąder, wierzchniactwo, spodziectwo, wodniak jądra lub obydwu jąder.

Chłopięce genitalia. Rozwój, wady anatomiczne

O prawidłowym rozwoju chłopięcych genitaliów a także ich ewentualnych wadach anatomicznych, rozmawiamy z pediatrą, Cezarym Makulskim.  

czytaj

Czasem czerwone    pajączki    pojawiają się nagle i jakby bez powodu np. wyskakują podczas ciepłej kąpieli albo w sytuacji, kiedy dziecko zmienia gwałtownie temperaturę otoczenia.

Pajączki naczyniowe, rumień, naczyniaki u dzieci

Pękające naczynka u dzieci pojawiają się czasem już w niemowlęctwie, ale mogą objawić się też nagle w późniejszym okresie życia dziecka. Czy mogą zniknąć same?

czytaj

Gdy dziecko obficie się ślini, wkłada do buzi rączki lub przedmioty, to znak, że ząbkuje

Bolesne ząbkowanie. Najczęstsze objawy to płacz, gorączka, biegunka

Tak, jak nie ma sztywnej reguły, co do momentu pojawienia się pierwszego ząbka, tak nie ma wytłumaczenia dlaczego u jednych dzieci ząbki pojawiają się wcześniej, u innych później. Jedyną regułą, jaką sama zaobserwowałam, jest to, że rodzeństwu zęby...

czytaj

Co sądzisz o tym, by każda kobieta mogła zażądać porodu w drodze cesarskiego cięcia?



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj