Pierwsze dziewięć miesięcy w życiu dziecka może decydować o jego dalszym rozwoju na lata – uważają brytyjscy uczeni. W połowie lutego opublikowano świadczące o tym wyniki badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Londyńskim.
Naukowcy z uniwersyteckiego Institute of Education zbadali prawie 15 tys. dzieci i uznali, że malcy, którzy słabiej rozwijają się w pierwszych miesiącach swego życia, odstają od swoich rówieśników także przez wiele lat później. Brytyjczycy w opublikowanym w lutym opracowaniu „The Millennium Cohort Study” stwierdzili, że istnieje wyraźny związek między stopniem rozwoju dziecka w wieku dziewięciu miesięcy a jego poziomem fizycznym i umysłowym jako pięciolatka.
Szkoła łatwiejsza dla zamożnych
Opóźnienia we wczesnym rozwoju dzieci najczęściej zdarzają się w biednych rodzinach – być może właśnie dlatego kilkulatki z ubogich domów częściej mają problemy z opanowaniem materiału wczesnoszkolnego.
Potwierdzają to wyniki babań opublikowanych 1 lutego, a przeprowadzonych na zlecenie fundacji charytatywnej Sutton Trust – „Niskie dochody a rozwój zdolności poznawczych”. Z pracy Jane Waldfogel i Elizabeth Washbrook wynika, iż dzieci z najuboższych domów są nawet o rok opóźnione pod względem przyswajania nowego słownictwa w początkowych klasach szkoły podstawowej w stosunku do swoich bogatszych rówieśników.
Badacze z Institute of Education przez pięć lat obserwowali rozwój 14 tys. 853 dzieci urodzonych w 2000 i 2001 r. Zdolności poznawcze pięciolatków oceniono na podstawie słownictwa, które opanowały, orientacji przestrzennej i rozwiązywania testów obrazkowych, a wyniki porównano z otrzymanymi ponad cztery lata wcześniej.
Rezultaty badań przedszkolaków ściśle wiązały się z umiejętnościami, jakie wykazywały wcześniej jako dziewięciomiesięczne niemowlaki w testach na rozwój motoryczny (uczeni sprawdzali wówczas na przykład umiejętność trzymania różnych przedmiotów w paluszkach). Przy okazji dowiedziono też, że dzieci, którym rodzice codziennie czytają, znacznie lepiej radzą sobie w wielu dziedzinach, gdy osiągają wiek pięciu lat.
Kamienie milowe
Autorzy raportu badali u niemowlaków m.in. opanowanie czterech podstawowych umiejętności (tzw. kamieni milowych) w rozwoju motorycznym: samodzielne siedzenie, raczkowanie, stanie i stawianie pierwszych kroków. Okazało się, że uczestnicy badania, którzy jako dziewięciomiesięczni malcy nie przyswoili ich sobie, byli w testach dla pięciolatków wyraźnie opóźnieni w rozwoju w stosunku do tych, którzy w pierwszym okresie życie mieścili się w normie.
- Opóźnienie w rozwoju motorycznym dziecka w pierwszym roku jego życia, które dotyczy jedno na dziesięcioro dzieci, znacząco wiąże się z rozwojem zdolności poznawczych w wieku pięciu lat. Ma też wyraźny wpływ na przystosowanie behawioralne przedszkolaka – tłumaczy prof. Ingrid Schoon, specjalistka w dziedzinie rozwoju człowieka i polityki społecznej w Institute of Education oraz współautorka badań.
martynka002 | 16-01-2015 18:36:01
Modzelka8 | 19-02-2015 18:23:31
mikaa997 | 23-02-2015 16:46:45
joanka106259 | 28-02-2015 20:41:55