Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

Pierwsze dziewięć miesięcy życia dziecka wpływa na rozwój w wieku szkolnym

W porę reaguj na opóźnienia swojego niemowlaka

Pierwsze dziewięć miesięcy w życiu dziecka może decydować o jego dalszym rozwoju na lata – uważają brytyjscy uczeni. W połowie lutego opublikowano świadczące o tym wyniki badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Londyńskim.

Dziewięciomiesięczni malcy, którzy nie umieją samodzielne siedzieć, raczkować, stać, jako pięciolatki są opóźnieni w stosunku do tych, którzy w wieku niemowlęcym mieścili się w normie.

Fot. iStockphoto

Dziewięciomiesięczni malcy, którzy nie umieją samodzielne siedzieć, raczkować, stać, jako pięciolatki są opóźnieni w stosunku do tych, którzy w wieku niemowlęcym mieścili się w normie.

Naukowcy z uniwersyteckiego Institute of Education zbadali prawie 15 tys. dzieci i uznali, że malcy, którzy słabiej rozwijają się w pierwszych miesiącach swego życia, odstają od swoich rówieśników także przez wiele lat później. Brytyjczycy w opublikowanym w lutym opracowaniu „The Millennium Cohort Study” stwierdzili, że istnieje wyraźny związek między stopniem rozwoju dziecka w wieku dziewięciu miesięcy a jego poziomem fizycznym i umysłowym jako pięciolatka.

 

Szkoła łatwiejsza dla zamożnych

 

Opóźnienia we wczesnym rozwoju dzieci najczęściej zdarzają się w biednych rodzinach – być może właśnie dlatego kilkulatki z ubogich domów częściej mają problemy z opanowaniem materiału wczesnoszkolnego.
Potwierdzają to wyniki babań opublikowanych 1 lutego, a przeprowadzonych na zlecenie fundacji charytatywnej Sutton Trust – „Niskie dochody a rozwój zdolności poznawczych”. Z pracy Jane Waldfogel i Elizabeth Washbrook wynika, iż dzieci z najuboższych domów są nawet o rok opóźnione pod względem przyswajania nowego słownictwa w początkowych klasach szkoły podstawowej w stosunku do swoich bogatszych rówieśników.
Badacze z Institute of Education przez pięć lat obserwowali rozwój 14 tys. 853 dzieci urodzonych w 2000 i 2001 r. Zdolności poznawcze pięciolatków oceniono na podstawie słownictwa, które opanowały, orientacji przestrzennej i rozwiązywania testów obrazkowych, a wyniki porównano z otrzymanymi ponad cztery lata wcześniej.
Rezultaty badań przedszkolaków ściśle wiązały się z umiejętnościami, jakie wykazywały wcześniej jako dziewięciomiesięczne niemowlaki w testach na rozwój motoryczny (uczeni sprawdzali wówczas na przykład umiejętność trzymania różnych przedmiotów w paluszkach). Przy okazji dowiedziono też, że dzieci, którym rodzice codziennie czytają, znacznie lepiej radzą sobie w wielu dziedzinach, gdy osiągają wiek pięciu lat.


Kamienie milowe

Autorzy raportu badali u niemowlaków m.in. opanowanie czterech podstawowych umiejętności (tzw. kamieni milowych) w rozwoju motorycznym: samodzielne siedzenie, raczkowanie, stanie i stawianie pierwszych kroków. Okazało się, że uczestnicy badania, którzy jako dziewięciomiesięczni malcy nie przyswoili ich sobie, byli w testach dla pięciolatków wyraźnie opóźnieni w rozwoju w stosunku do tych, którzy w pierwszym okresie życie mieścili się w normie.
- Opóźnienie w rozwoju motorycznym dziecka w pierwszym roku jego życia, które dotyczy jedno na dziesięcioro dzieci, znacząco wiąże się z rozwojem zdolności poznawczych w wieku pięciu lat. Ma też wyraźny wpływ na przystosowanie behawioralne przedszkolaka – tłumaczy prof. Ingrid Schoon, specjalistka w dziedzinie rozwoju człowieka i polityki społecznej w Institute of Education oraz współautorka badań.

 

Strona: 1 2
Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.

Komentarze

  • martynka002 | 16-01-2015 18:36:01

    wydaje mi sie , że każde dziecko jest inne i każde inaczej sie rozwija. Jeden szybcije cos potrafi drugi potrzebu wiecej czasu
  • Modzelka8 | 19-02-2015 18:23:31

    Ja zawsze kiedy Jaś zaczyna kolejny miesiąc swojego życia czytam sobie jakie umiejętności ma opanowane dziecko w danym miesiącu i wtedy porównuję mniej więcej, czy mój synek potrafi daną czynność, czy nie. Oczywiście wiadomo, że każde dziecko rozwija się inaczej, ale pewne umiejętności są przypisane do danego miesiąca
  • mikaa997 | 23-02-2015 16:46:45

    Modzelka, też przyznam że tak robiłam ale później uznałam, że to nie ma sensu bo synek wielu rzeczy nie robił które teoretycznie powinien a za to robił te które były rozpisane na kolejne miesiące
  • joanka106259 | 28-02-2015 20:41:55

    Ja również jestem zdziwiona artykułem. Owszem dziecku można czytać, pokazywać książeczki z obrazkami, dobrze odżywiać itp. i to wszystko wpłynie na rozwój dziecka. Jednak nie posadzimy czy nie zmusimy malucha do stawiania pierwszych kroków - każde dziecko ma swój własny rytm rozwoju. Poza tym nasunęło mi się pytanie czy sprawdzono ile czasu zajmuje dzieciom zrównanie w poziomie nauczania. Tak m...

Poczytaj również

Warto zobaczyć

Rozszerzanie diety dziecka

Polecamy

Robert Makłowicz podczas Festiwalu Zupy w Krakowie

Chilli con carne z tortillą Roberta Makłowicza

Jestem przeciwnikiem oddzielnego gotowania dla dzieci. Z takiego gotowania specjalnych dań dla maluchów wyrastają analfabeci kulinarni, którzy jedzą najpierw w domu papki bez żadnego smaku, potem w przedszkolu, w stołówce szkolnej, a kończą na brejach w...

czytaj

Atropina ma umożliwić lekarzowi dokładne zbadanie refrakcji oka.

Atropina. Jak podać dziecku? Dawkowanie, skutki uboczne

O atropinie, o tym jak ją zakraplać dziecku i dlaczego robią to rodzice a nie lekarz, rozmawiamy z dr Iwoną Filipecką, okulistką*  

czytaj

Dzieciom, które mają problemy w nocy z sikaniem, nie należy dawać pić na dwie godziny przed spaniem.

Moczenie nocne u dzieci powyżej 5. roku życia. Przyczyny, leczenie

Pięcioletnie dziecko powinno sygnalizować siusianie i przesypiać noc bez oddawania moczu. Jeśli w tym wieku często zdarza mu się budzić w mokrym łóżku, najlepiej udać się do lekarza, by zdiagnozował problem.

czytaj

Co sądzisz o tym, by każda kobieta mogła zażądać porodu w drodze cesarskiego cięcia?



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj