Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

Nordic Walking i Baby Walking

Chód po zdrowie

Nordic Walking to idealna forma ruchu dla przyszłych mam, a Baby Walking dla mam świeżo upieczonych. Dlaczego? Bo są bezpieczne, niosą ze sobą wiele zalet zdrowotnych i wpływają na poprawę samopoczucia. Można je uprawiać przez cały rok. Wystarczą specjalne, właściwie dobrane kijki i wygodne ubranie.

 

Monika Stefaniak, założycielka szkoły Nordic Walking Arena Ruchu, zajmuje się propagowaniem tego sportu wśród kobiet w ciąży i świeżo upieczonych mam.

Fot. Archiwum Moniki Stefaniak

Monika Stefaniak, założycielka szkoły Nordic Walking Arena Ruchu, zajmuje się propagowaniem tego sportu wśród kobiet w ciąży i świeżo upieczonych mam.

Do widoku osób spacerujących z kijkami zdążyliśmy się już przyzwyczaić. Zwykle jednak Nordic Walking uprawiają osoby w średnim wieku i starsze, a wciąż rzadko kobiety w ciąży i młode mamy. A szkoda.

W ciąży chcę być aktywna i bezpieczna

Ciąża jest przełomem w życiu kobiety pod każdym względem. Burza hormonalna powoduje zmiany nastroju, wzrasta masa ciała, pojawia się w myślach przyszłej mamy poczucie, że musi o siebie bardziej dbać i być ostrożną. To powoduje, że wiele kobiet rezygnuje z uprawiania aktywności fizycznej w obawie przed zaszkodzeniem maleństwu. Tymczasem zapewnienie sobie odpowiedniej dawki ruchu może tylko pomóc. - Nordic Walking należy do jednej z najbezpieczniejszych form aktywności – mówi Monika Stefaniak, założycielka szkoły Nordic Walking – „Arena Ruchu”, zajmującej się propagowaniem tego sportu. - Dla ostrożnych, ale lubiących aktywność pań jest idealnym rozwiązaniem, by nie rezygnować z ruchu i utrzymać dobrą formę, a przy tym zapobiec nadmiernemu przyrostowi masy ciała.

Zacznijmy od korzyści związanych z kondycją fizyczną. Podczas ciąży mamy często narzekają na bóle stawów. Szczególnie dokuczliwie odczuwają obciążenie dolnej, lędźwiowej części kręgosłupa oraz stawów kolanowych i biodrowych. Najczęściej problem ten związany jest z tym, że w ciąży kobiety, co jest naturalne, przybierają na wadze. Tu ujawnia się pierwsza zaleta uprawiania Nordic Walking, podczas którego, poprzez odpowiednią pracę z kijkami, odciążone zostają zarówno stawy kończyn, jak i kręgosłup. Przynosi to wyraźną ulgę. Szacuje się, że w przypadku stawów kolanowych i biodrowych odciążenie wynosi nawet do 40 proc., a kręgosłupa w granicach 15 – 20 proc.
Uprawianie Nordic Walking wpływa też na odpowiednią pracę układu krążenia. – Krew jest lepiej dotleniona – mówi Monika Stefaniak. - Od razu kobieta lepiej śpi, lepiej funkcjonuje, co dobroczynnie też wpływa na płód, który tym samym także jest lepiej dotleniony. Dodatkowo - ze względu na fakt, iż Nordic Walking uprawia się na świeżym powietrzu, w trakcie ćwiczeń organizm kobiecy wytwarza beta endorfiny, hormony szczęścia. Jest to bardzo ważne zarówno dla kobiet w ciąży, u których - pod wpływem zmian hormonalnych - dochodzi do wahań nastroju, jak i świeżo upieczonych mam, borykających się często z depresją poporodową.

Nieocenioną zaletą Nordic Walking jest to, że pozwala on utrzymać pod kontrolą przybieranie na wadze. Ta forma ruchu angażuje aż 90 procent mięśni. Podczas spaceru z kijkami pracują zarówno mięśnie kończyn górnych i dolnych, mięśnie brzucha, kręgosłupa oraz grzbietu. - Dzięki temu zużywamy około 400 kcal na godzinę. Natomiast podczas zwykłego, energicznego chodu spalamy około 280 kcal na godzinę – mówi Monika Stefaniak. Jednym słowem - Nordic Walking pomaga utrzymać kobietom dobrą figurę, zapobiegając nadmiernemu przyrostowi tkanki tłuszczowej i spadkowi masy mięśniowej.

Monika Stefaniak zaleca, by zanim zdecydujemy się uprawiać Nordic Walking, potwierdzić u swojego ginekologa, że nic nie stoi ku temu na przeszkodzie. Podkreśla przy tym, że warto, przynajmniej na początku, skorzystać z rad instruktora, który dostosuje częstotliwość i intensywność sesji Nordic Walking, pod kątem naszego ogólnego stanu zdrowia, jak i trymestru, w którym się znajdujemy. - Ja zazwyczaj zalecam, by w pierwszym trymestrze sesje były częstsze (3-4 razy w tygodniu), ale za to krótsze (około 30-40 minut z rozgrzewką). Panie wówczas szybciej się męczą, często też cierpią na nudności. W drugim trymestrze można wydłużyć spacery do godziny lub półtorej, 2-3 razy w tygodniu. W trzecim trymestrze warto wrócić do schematu z trymestru pierwszego.
Trening, podobnie jak w przypadku uprawiania każdego innego sportu, powinien zacząć się od kilkuminutowej rozgrzewki. Potem instruktor wprowadza kilka ćwiczeń poprawiających sprawność pań w ciąży, a dopiero później zaczyna się właściwy chód.

 

Strona: 1 2
Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.

Warto zobaczyć

Poczytaj również

Zobacz więcej na temat: uroda, sport, matka karmiąca, ćwiczenia, ciężarna, ciąża

Polecamy

Od 28. tygodnia ciąży mama powinna codziennie odczuwać ruchy dziecka.

Jak odczytywać ruchy dziecka w brzuchu matki?

Jak rozpoznać ruchy dziecka? Kiedy można czuć pierwsze ruchy dziecka? Czy da się je odróżnić od perystaltyki jelit, chociaż czasem objawiają się bulgotaniem, przelewaniem? Kiedy maluch kopie, tylko dlatego, bo się obraca, a kiedy wyraźnie daje znać, że...

czytaj

Choć każde plamienie i krwawienie  należy skonsultować z lekarzem, można powiedzieć, że bywa ono charakterystyczne dla pewnych okresów ciąży.

Krwawienie i plamienie w ciąży

Krwawienie w ciąży zawsze jest objawem jakiejś patologii, w pierwszym trymestrze grozi poronieniem, a w drugim zagraża ciąży też poronieniem lub porodem przedwczesnym.

czytaj

Przy 28-dniowym cyklu, jeśli do zapłodnienia doszło w 14. dniu cyklu, hormon w moczu pojawi się dopiero po 4 tygodniach od zapłodnienia.

Test ciążowy. Po ilu dniach od spodziewanej miesiączki zrobić test?

Testy domowe z moczu mają około 95 procent skuteczności. Zazwyczaj, gdy są przedwcześnie zrobione, częściej są fałszywie ujemne niż fałszywie dodatnie. Testy te wtedy częściej mówią, że kobieta nie jest w ciąży niż, że jest.

czytaj

Co sądzisz o tym, by każda kobieta mogła zażądać porodu w drodze cesarskiego cięcia?



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj