Jeśli nasz pięciolatek pójdzie do punktu przedszkolnego, gdzie spędzać będzie 15 godzin tygodniowo, to pięć godzin nauczyciel przeznaczy na swobodne zabawy dzieci, drugie pięć godzin na zajęcia na powietrzu i naukę, a pozostały czas wykorzysta wedle uznania. To, plus odpowiedni kontakt rodziców z dzieckiem wystarczy, by idąc do szkoły umiało, co należy.
- Wiedzieć jak należy się zachować podczas rozmaitych uroczystości (koncert, spektakl w teatrze, wystawa…), odgrywać zainscenizowane role, posługiwać się gestem, mimiką, rekwizytami, uczestniczyć w zajęciach muzycznych, dziecięcych tańcach
- Znać piosenki, rozróżniać rytm, tempo i wysokość dźwięku, tworzyć własną muzykę wykorzystując np. bębenki albo cymbałki, słuchać muzyki w skupieniu i próbować ją interpretować
- Malować, posługiwać się pojęciami związanymi z barwą, formą, strukturą, być zaciekawionym architekturą, zielenią, rzeźbą
- Budować z klocków, tworzyć własne kompozycje z różnych materiałów, interesować się rozmaitymi narzędziami, sprzętami wykorzystywanymi w domu i tym, jak działają
- Nazywać rozmaite zjawiska pogodowe, wiedzieć że pogoda bywa nieprzewidywalna, czasem niesie zagrożenie
- Znać rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach
- Liczyć, dodawać i odejmować, pomagając sobie liczeniem na palcach, posługiwać się liczebnikami porządkowymi, rozróżniać prawą i lewą stronę, określać kierunki, położenie, znać stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy
- Określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumieć polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki; zapamiętywać obrazki
- Rysować, malować, wycinać, mieć koordynację wzrokowo-słuchową, która pozwoli rozpocząć naukę pisania i czytania, interesować się pisaniem i czytaniem
- Słuchać w skupieniu np. opowiadań, baśni i rozmawiać o nich
- Układać zdania, dzielić je na wyrazy, wyrazy na sylaby i głoski, odczytywać proste informacje z rysunków, rozpoznawać symbole, znaki
- Znać imiona, nazwiska i zawody bliskich, nazwę swojej miejscowości i kraju, ważniejsze instytucje, ważne społecznie zawody (np. lekarz, strażak, policjant itd.), nazywać stolicę, godło i flagę państwową, znać polski hymn i wiedzieć, że Polska należy do Unii Europejskiej;
- Wiedzieć, ze wszyscy ludzie mają równe prawa
(w oparciu o zapisy podstawy programowej – www.men.gov.pl)
martynka002 | 15-01-2015 17:55:39