O tym jak przygotować dziecko na pójście do szkoły i kiedy zacząć kompletować wyprawkę rozmawiamy z Urszulą Sajewicz-Radtke, psychologiem rozwojowym
Zastanawiam się jak takie maluchy poradzą sobie z ogromnym hałasem w szkole, jak będą sobie radzić z higieną. Mam tu na myśli mycie rąk przed posiłkami, zębów po jedzeniu.
W klasach 1-3 panie w szkole równie mocno dbają o higienę, co panie w przedszkolach. Nawet w programie nauczania są tematy poświęcone higienie. Poza tym dzieci należy uczyć samodzielności. Oczywiście należy je pilnować, czy umyły ręce i zęby, ale gdy raz czy drugi tego nie zrobią, to raczej nie powinno wpłynąć na ich ogólny stan zdrowia.
Jakie mogą być konsekwencje zmiany otoczenia dla bardzo wrażliwych dzieci?
Trudno odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ dla każdego dziecka skutki braku gotowości do szkoły mogą być różne. Możemy obserwować u nich problemy natury emocjonalnej objawiające się moczeniem nocnym, regresem do wcześniejszych form radzenia sobie z emocjami (ssanie kciuka). Część dzieci może mieć kłopoty z zachowaniem np. przeszkadzać na lekcjach. A jeszcze inne mogą wycofać się z relacji interpersonalnych. Należy bardzo czujnie obserwować pociechę i reagować na wszelkie zmiany w zachowaniu. Pierwszy dzień w szkole będzie emocjonujący, zarówno dla dzieci jak i dla rodziców. Dlatego warto w tych dniach zachować stoicki spokój.
*Urszula Sajewicz-Radtke specjalizuje się w psychologii wspomagania rozwoju, specjalistycznej diagnozie psychologicznej, psychologii edukacji oraz systemowej terapii rodzin. Jest certyfikowanym terapeutą metody wspomagania rozwoju poznawczego Instrumental Enrichment. Pracuje w sopockim wydziale Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej i Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej "Tęcza" w Gdańsku.
joanka106259 | 17-02-2015 10:19:23
Doris85 | 07-04-2015 20:02:50
yorkk1k | 10-04-2015 14:09:37
danka_danuta | 03-09-2016 20:19:59