Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

W czasie ciąży zadbaj o zdrowe odżywianie, ruch i… dobry nastrój

Świadoma ciąża, zdrowe narodziny

Ciąża to wspaniały czas w życiu kobiety. Choć niekiedy bywa trudno, bo doskwierają mdłości, obrzęki nóg czy bóle kręgosłupa, to jednak radość spowodowana perspektywą powiększenia rodziny pomaga łatwo zapomnieć o wszystkich niedogodnościach. W trakcie ciąży masz też doskonały pretekst, żeby się rozpieszczać, dlatego zadbaj o wysokiej jakości dietę, dobrą kondycję i błogie samopoczucie.

Aktywność fizyczna jest bardzo polecana wszystkim ciężarnym, u których nie występują przeciwwskazania do uprawiania sportu.

Fot. Materiały partnera

Aktywność fizyczna jest bardzo polecana wszystkim ciężarnym, u których nie występują przeciwwskazania do uprawiania sportu.

Moc zdrowego jadłospisu

Ciąża wzbudza ekscytację, ale też całą listę obaw. Przyszła mama często martwi się, że za dużo przytyje i nie będzie potrafiła wrócić do figury sprzed ciąży, że wystąpią u niej powikłania, urodzi wcześniaka, nie zdoła dostarczyć dziecku wszystkiego, czego potrzebuje. Jeśli Ty także masz takie dylematy, dowiedz się jak najwięcej o diecie dla ciężarnych, bo dzięki dostarczaniu sobie (i tym samym płodowi) właściwych składników odżywczych, możesz uniknąć bardzo wielu kłopotów. Już podczas pierwszej ciążowej wizyty u lekarza, a nawet wcześniej, na etapie starań o dziecko, zapytaj koniecznie o produkty, które trzeba wyeliminować z diety, ze względu na to, że mogą mieć niebezpieczny wpływ na płód.

Należą do nich surowe mięso i ryby, alkohol, niepasteryzowane mleko, niektóre gatunki serów. Płodowi może także zaszkodzić wątróbka czy spożywanie dużej ilości napojów kofeinowych, kwasów tłuszczowych trans (zawarte są w wyrobach cukierniczych, daniach fast food, gotowych daniach, przekąskach takich jak chipsy, ciastka) oraz cukru (zbyt wysoka podaż słodyczy w diecie sprzyja nadwadze matki, wysokiej masie urodzeniowej dziecka, ujawnieniu się cukrzycy ciążowej). Ogólne zasady, których powinnaś przestrzegać, to:

- dbałość o zróżnicowanie diety – powinny się w niej znaleźć mleko i produkty mleczne, mięso, ryby (w ograniczonych ilościach), warzywa i owoce, produkty z pełnych ziaren zbóż, oleje roślinne – dobrym pomysłem jest układanie menu z wyprzedzeniem, aby sięgać po różne produkty,

- częste, ale małe posiłki – ta zasada pomaga uniknąć dolegliwości związanych z przejedzeniem, utrzymać optymalne tempo przemiany materii, dostarczać składniki odżywcze stopniowo,

- obserwacja swoich reakcji na dane produkty – podczas ciąży pewne artykuły spożywcze, choć zdrowe (jak strączki, warzywa kapustne, cytrusy), mogą wywoływać np. wzdęcia, bóle brzucha, zgagę, wówczas lepiej zastąpić je innymi,

- czytanie składów produktów i unikanie tych, które zawierają sztuczne barwniki, aromaty, słodziki , podejrzane dodatki – dobrym pomysłem jest ściągnięcie aplikacji na telefon, która pomaga rozszyfrować kody dodatków do żywności (np. E-kody Free)lub na podstawie kodu kreskowego określić, czy dany artykuł jest wzbogacony o potencjalnie szkodliwe substancje (np. Zdrowe Zakupy),

- przyjmowanie wszystkich zaleconych przez lekarza suplementów diety, przede wszystkim kwasu foliowego, który zapobiega wielu wadom płodu oraz komplikacjom ciążowym (więcej informacji znajdziesz na portalu Świadome Macierzyństwo),

- nawadnianie organizmu, w celu uniknięcia zaparć, obrzęków, bólów głowy.

Codzienna dawka ruchu – poczuj różnicę!

Aktywność fizyczna jest bardzo polecana wszystkim ciężarnym, u których nie występują przeciwwskazania do uprawiania sportu. Jeżeli lekarz zabroni Ci określonych aktywności ze względu na zagrożenie ciąży – postępuj zgodnie z jego jego wskazówkami. Jeśli jednak możesz sobie pozwolić na codzienną aktywność, nie unikaj jej! Dzięki temu wzmocnisz oraz uelastycznisz mięśnie, więc Twoje ciało lepiej poradzi sobie z trudami ciąży i porodu. Ponadto, spalisz nadprogramowe kalorie i przyspieszysz przemianę materii, co zapobiegnie nadmiernemu przytyciu.

Wreszcie – uwolnisz endorfiny, a tym samym lepiej zniesiesz ciążowe huśtawki nastroju. Zawsze jednak zachowaj zdrowy rozsądek i przestań ćwiczyć, jeśli poczujesz ból, osłabienie, zawroty głowy. Rodzaj aktywności fizycznej przedyskutuj z ginekologiem, ponieważ w trakcie ciąży zabronione są niektóre sporty, w tym sporty walki, drużynowe (niebezpieczeństwo uderzenia piłką), formy ruchu związane z ryzykiem upadku.

Podaruj dziecku… dobry nastrój!

Dziecko rosnące w Twoim łonie jest w stanie odbierać sygnały emocjonalne, które mu przekazujesz, dlatego postaraj się zadbać o jak najlepsze samopoczucie psychiczne. Pomogą Ci w tym wspomniane wyżej aktywność ruchowa oraz zdrowa dieta. Ponadto, w czasie tych dziewięciu miesięcy powinnaś zadbać o:

- unikanie nadprogramowych obowiązków oraz stresu w pracy,

- poinformowanie pracodawcy o odmiennym stanie i odmowa wykonywania ciężkiej pracy fizycznej,

- zwolnienie lekarskie od momentu wskazanego przez lekarza,

- wysypianie się oraz odpoczynek w ciągu dnia,

- stosowanie technik relaksacyjnych, np. ćwiczeń oddechowych,

- unikanie hałasu,

- częste przebywanie na łonie natury.

Odpoczywaj zawsze wtedy, kiedy poczujesz taką potrzebę, bądź dla siebie wyrozumiała i… pozwól rozpieszczać się wszystkim, którzy się o Ciebie troszczą.

Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.

Warto zobaczyć

Poczytaj również

Zobacz więcej na temat: żywienie, dieta w ciąży, dieta mamy, ciężarna, ciąża

Polecamy

Po pojawieniu się stałych szóstek zaczynają się ruszać i wypadać mleczaki – najpierw te, które wyrosły jako pierwsze, a więc najczęściej dolne jedynki.

Sześciolatek u dentysty

Wraz z pojawieniem się dwóch szóstek (obojętne dolnych czy górnych) konieczna jest wizyta u dentysty. On zdecyduje, czy potrzebna jest konsultacja ortodontyczna.

czytaj

Wzmożone napięcie mięśniowe minie szybko dzięki rehabilitacji.

Wzmożone napięcie mięśniowe. Przyczyny i objawy

Nieprawidłowe napięcie mięśniowe to często spotykany problem u dzieci. Bardzo łatwo je zauważyć. Objawy wzmożonego napięcia mięśniowego to nienaturalne prężenie się i wyginanie do tyłu w literę C.  

czytaj

Od 28. tygodnia ciąży mama powinna codziennie odczuwać ruchy dziecka.

Jak odczytywać ruchy dziecka w brzuchu matki?

Jak rozpoznać ruchy dziecka? Kiedy można czuć pierwsze ruchy dziecka? Czy da się je odróżnić od perystaltyki jelit, chociaż czasem objawiają się bulgotaniem, przelewaniem? Kiedy maluch kopie, tylko dlatego, bo się obraca, a kiedy wyraźnie daje znać, że...

czytaj

Wchodzisz na wagę po wakacjach i...:



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj