Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

W czasie ciąży zadbaj o zdrowe odżywianie, ruch i… dobry nastrój

Świadoma ciąża, zdrowe narodziny

Ciąża to wspaniały czas w życiu kobiety. Choć niekiedy bywa trudno, bo doskwierają mdłości, obrzęki nóg czy bóle kręgosłupa, to jednak radość spowodowana perspektywą powiększenia rodziny pomaga łatwo zapomnieć o wszystkich niedogodnościach. W trakcie ciąży masz też doskonały pretekst, żeby się rozpieszczać, dlatego zadbaj o wysokiej jakości dietę, dobrą kondycję i błogie samopoczucie.

Aktywność fizyczna jest bardzo polecana wszystkim ciężarnym, u których nie występują przeciwwskazania do uprawiania sportu.

Fot. Materiały partnera

Aktywność fizyczna jest bardzo polecana wszystkim ciężarnym, u których nie występują przeciwwskazania do uprawiania sportu.

Moc zdrowego jadłospisu

Ciąża wzbudza ekscytację, ale też całą listę obaw. Przyszła mama często martwi się, że za dużo przytyje i nie będzie potrafiła wrócić do figury sprzed ciąży, że wystąpią u niej powikłania, urodzi wcześniaka, nie zdoła dostarczyć dziecku wszystkiego, czego potrzebuje. Jeśli Ty także masz takie dylematy, dowiedz się jak najwięcej o diecie dla ciężarnych, bo dzięki dostarczaniu sobie (i tym samym płodowi) właściwych składników odżywczych, możesz uniknąć bardzo wielu kłopotów. Już podczas pierwszej ciążowej wizyty u lekarza, a nawet wcześniej, na etapie starań o dziecko, zapytaj koniecznie o produkty, które trzeba wyeliminować z diety, ze względu na to, że mogą mieć niebezpieczny wpływ na płód.

Należą do nich surowe mięso i ryby, alkohol, niepasteryzowane mleko, niektóre gatunki serów. Płodowi może także zaszkodzić wątróbka czy spożywanie dużej ilości napojów kofeinowych, kwasów tłuszczowych trans (zawarte są w wyrobach cukierniczych, daniach fast food, gotowych daniach, przekąskach takich jak chipsy, ciastka) oraz cukru (zbyt wysoka podaż słodyczy w diecie sprzyja nadwadze matki, wysokiej masie urodzeniowej dziecka, ujawnieniu się cukrzycy ciążowej). Ogólne zasady, których powinnaś przestrzegać, to:

- dbałość o zróżnicowanie diety – powinny się w niej znaleźć mleko i produkty mleczne, mięso, ryby (w ograniczonych ilościach), warzywa i owoce, produkty z pełnych ziaren zbóż, oleje roślinne – dobrym pomysłem jest układanie menu z wyprzedzeniem, aby sięgać po różne produkty,

- częste, ale małe posiłki – ta zasada pomaga uniknąć dolegliwości związanych z przejedzeniem, utrzymać optymalne tempo przemiany materii, dostarczać składniki odżywcze stopniowo,

- obserwacja swoich reakcji na dane produkty – podczas ciąży pewne artykuły spożywcze, choć zdrowe (jak strączki, warzywa kapustne, cytrusy), mogą wywoływać np. wzdęcia, bóle brzucha, zgagę, wówczas lepiej zastąpić je innymi,

- czytanie składów produktów i unikanie tych, które zawierają sztuczne barwniki, aromaty, słodziki , podejrzane dodatki – dobrym pomysłem jest ściągnięcie aplikacji na telefon, która pomaga rozszyfrować kody dodatków do żywności (np. E-kody Free)lub na podstawie kodu kreskowego określić, czy dany artykuł jest wzbogacony o potencjalnie szkodliwe substancje (np. Zdrowe Zakupy),

- przyjmowanie wszystkich zaleconych przez lekarza suplementów diety, przede wszystkim kwasu foliowego, który zapobiega wielu wadom płodu oraz komplikacjom ciążowym (więcej informacji znajdziesz na portalu Świadome Macierzyństwo),

- nawadnianie organizmu, w celu uniknięcia zaparć, obrzęków, bólów głowy.

Codzienna dawka ruchu – poczuj różnicę!

Aktywność fizyczna jest bardzo polecana wszystkim ciężarnym, u których nie występują przeciwwskazania do uprawiania sportu. Jeżeli lekarz zabroni Ci określonych aktywności ze względu na zagrożenie ciąży – postępuj zgodnie z jego jego wskazówkami. Jeśli jednak możesz sobie pozwolić na codzienną aktywność, nie unikaj jej! Dzięki temu wzmocnisz oraz uelastycznisz mięśnie, więc Twoje ciało lepiej poradzi sobie z trudami ciąży i porodu. Ponadto, spalisz nadprogramowe kalorie i przyspieszysz przemianę materii, co zapobiegnie nadmiernemu przytyciu.

Wreszcie – uwolnisz endorfiny, a tym samym lepiej zniesiesz ciążowe huśtawki nastroju. Zawsze jednak zachowaj zdrowy rozsądek i przestań ćwiczyć, jeśli poczujesz ból, osłabienie, zawroty głowy. Rodzaj aktywności fizycznej przedyskutuj z ginekologiem, ponieważ w trakcie ciąży zabronione są niektóre sporty, w tym sporty walki, drużynowe (niebezpieczeństwo uderzenia piłką), formy ruchu związane z ryzykiem upadku.

Podaruj dziecku… dobry nastrój!

Dziecko rosnące w Twoim łonie jest w stanie odbierać sygnały emocjonalne, które mu przekazujesz, dlatego postaraj się zadbać o jak najlepsze samopoczucie psychiczne. Pomogą Ci w tym wspomniane wyżej aktywność ruchowa oraz zdrowa dieta. Ponadto, w czasie tych dziewięciu miesięcy powinnaś zadbać o:

- unikanie nadprogramowych obowiązków oraz stresu w pracy,

- poinformowanie pracodawcy o odmiennym stanie i odmowa wykonywania ciężkiej pracy fizycznej,

- zwolnienie lekarskie od momentu wskazanego przez lekarza,

- wysypianie się oraz odpoczynek w ciągu dnia,

- stosowanie technik relaksacyjnych, np. ćwiczeń oddechowych,

- unikanie hałasu,

- częste przebywanie na łonie natury.

Odpoczywaj zawsze wtedy, kiedy poczujesz taką potrzebę, bądź dla siebie wyrozumiała i… pozwól rozpieszczać się wszystkim, którzy się o Ciebie troszczą.

Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.

Warto zobaczyć

Poczytaj również

Zobacz więcej na temat: żywienie, dieta w ciąży, dieta mamy, ciężarna, ciąża

Polecamy

Możesz kupić w aptece specjalną rurkę, którą wysysa się katar.

Katar u noworodka i niemowlaka

Przerobiłam z moimi córkami wszystkie katarowe przypadłości. Katar u nich zwykle trwał dwa tygodnie. Jak się okazało, to norma. Jednak wiąże się z maratonem braku snu.  

czytaj

Przy 28-dniowym cyklu, jeśli do zapłodnienia doszło w 14. dniu cyklu, hormon w moczu pojawi się dopiero po 4 tygodniach od zapłodnienia.

Test ciążowy. Po ilu dniach od spodziewanej miesiączki zrobić test?

Testy domowe z moczu mają około 95 procent skuteczności. Zazwyczaj, gdy są przedwcześnie zrobione, częściej są fałszywie ujemne niż fałszywie dodatnie. Testy te wtedy częściej mówią, że kobieta nie jest w ciąży niż, że jest.

czytaj

Podczas zatrzymywania laktacji, dziecko przystawiamy na krócej do piersi, tak, by pierś nie do końca była opróżniana.

Zatrzymanie laktacji. Farmakologiczne i naturalne

Powrót do pracy, kłopoty ze zdrowiem, bariery psychologiczne czy inne powody mogą zmusić kobietę do podjęcia się zatrzymania laktacji wcześniej niżby chciała. Jak to zrobić, aby organizm kobiety i jej dziecko dobrze to znieśli? O czym może świadczyć mleko...

czytaj

Najmilsza rzecz w czasie tych wakacji to:



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj