Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

Jak i kiedy nauczyć dzieci rozumienia czytanego tekstu?

Najlepiej zacząć w wieku przedszkolnym

15 procent polskich piętnastolatków nie rozumie tego, co czyta! - wykazały ostatnie wyniki badań PISA*, przeprowadzane co trzy lata przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).  O tym, jak nauczyć dzieci rozumieć czytany tekst, rozmawiamy z dr Bożeną Pawlak - specjalistką edukacji wczesnoszkolnej z Instytutu Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, współautorką nowej serii podręczników dla klas I-III „Lokomotywa" Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego.

Żeby dziecko nauczyło się rozumieć słyszany czy czytany tekst, trzeba z nim rozmawiać o tekście.

Fot. BE&W

Żeby dziecko nauczyło się rozumieć słyszany czy czytany tekst, trzeba z nim rozmawiać o tekście.

 

Jak powinno się pracować z małymi dziećmi, aby rozumiały teksty?

Jeśli dziecko głośno czyta mamie tekst, to ćwiczy technikę czytania. Dla rozumienia tekstu potrzebne są rozmowy z maluchem o tekście, który przeczytał lub usłyszał. Warto zadawać pytania o bohaterów opowieści, poprosić, aby dziecko opisało ich wygląd czy wyszukało jakieś konkretne wiadomości. Owo wyszukiwanie informacji pomaga zrozumieć tekst. Warto też zapytać dziecko jak rozumie wybrane słowo, np. adapter, jeśli pojawiło się takie słowo w tekście. Na pewno ma znaczenie także rodzaj tekstu i jego treść. Warto je różnicować. Na liście czytanych tekstów powinny znaleźć się baśnie, bajki, wiersze, instrukcje, tabele, mapy, czy nawet przepisy kulinarne.
Warto też zadawać dziecku pytania: „Jak myślisz, dlaczego ktoś taki tekst napisał?” albo „Czego autor nas chciał nauczyć?”, jeśli mamy do czynienia z dydaktycznym tekstem. Można zapytać „Dlaczego powstała „Lokomotywa” Tuwima”, "co mógł czuć autor, gdy zestawiał słowa brzmiące jak odgłos kół pociągu?",  "Co w wierszyku jest ciekawego?" Albo: „Dlaczego ci się ten tekst nie podobał?” Bardzo ważne są pytania o osobiste odczucia dziecka, co myśli na dany temat. Jeśli odpowie, mówiąc o własnych emocjach, które w nim wywołuje tekst, czy przywoła swoją dotychczasową wiedzę o danym zjawisku, to znaczy, że czyta ze zrozumieniem.

 

Jeśli dziecko jednak nie nauczy się w dzieciństwie czytać ze zrozumieniem, tylko w sposób techniczny, czy możemy naprawić to później?

Oczywiście, jeśli ktoś nie nauczył się czytać ze zrozumieniem w wieku przedszkolnym czy szkolnym, to może to nadrobić, tylko będzie mu to sprawiało większe trudności i będzie musiał więcej ćwiczyć.

 

*PISAto skrót od Programme for International Student Assessment, oznacza międzynarodowy Program Oceny Umiejętności Uczniów, którzy ukończyli 15. rok życia. W badaniach PISA bada się nie tylko czytanie i interpretację, ale i znajomość matematyki i rozumowania w naukach przyrodniczych. Program powstał w 1997 roku, a Polska brała w nim udział po raz pierwszy w 2000 roku i w dziedzinie „czytanie i interpretacja” – znalazła się na odległym 24. Miejscu. W 2009 roku wynik badań był dla nas korzystniejszy – zajęliśmy 15. miejsce.

 

Strona: 1 2
Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.

Komentarze

  • donnavito | 23-01-2015 23:23:43

    Przede wszystkim trzeba dziecku czytac od małego, nawet gdy nie rozumie, bo jest niemowleciem, rodzic może czytac na głos ksiązkę która czyta sam dla siebie, dziecko sie uspokaja słysząc słyszany tekst i oswaja jednoczesnie z odbiorem.
  • joanka106259 | 29-01-2015 21:31:20

    Ja zauważyłam, że u Marcelka w zerówce dzieciaczki mają w podręcznikach ćwiczenia, które uczą rozumienia tekstu, gdyż do krótkiej historyjki są potem zadania, rysunki do wykonania itp. W domu Marcel też zadaje mnóstwo pytań do czytanego mu tekstu, więc widzę, że chce zrozumieć czytaną historię.
  • Doris85 | 06-04-2015 10:41:37

    Jestem zwolenniczka czytania dziecku juz od samego poczatku. Wiadomo, ze w okresie niemowlecym nie zrozumie tego co czytamy, ale w pozniejszym wieku po przeczytaniu ksiazeczki mozna zadawac pytania do przeczytanej bajki czy pobawic sie w wymyslanie innych zakonczen historii, ktora wlasnie przeczytalismy.
  • Sandra222 | 07-12-2015 21:49:24

    Najlepiej zacząć jak najwczęsniej, ale żeby oczywiście maluszek chciał sam się uczyć. Warto uczyć od najmłodszych lat nowych języków, ponieważ mózg dziecka jest jak gąbka i chłonie na prawde dużo. Na swoim i syna przykładzie polecam zajrzeć na tą stronę i sobie poczytać jak to wszystko działa . Pozdrawiam

Poczytaj również

Zobacz więcej na temat: szkoła, przedszkole, nauka, książeczki, czytanie

Polecamy

Robert Makłowicz podczas Festiwalu Zupy w Krakowie

Chilli con carne z tortillą Roberta Makłowicza

Jestem przeciwnikiem oddzielnego gotowania dla dzieci. Z takiego gotowania specjalnych dań dla maluchów wyrastają analfabeci kulinarni, którzy jedzą najpierw w domu papki bez żadnego smaku, potem w przedszkolu, w stołówce szkolnej, a kończą na brejach w...

czytaj

Atropina ma umożliwić lekarzowi dokładne zbadanie refrakcji oka.

Atropina. Jak podać dziecku? Dawkowanie, skutki uboczne

O atropinie, o tym jak ją zakraplać dziecku i dlaczego robią to rodzice a nie lekarz, rozmawiamy z dr Iwoną Filipecką, okulistką*  

czytaj

Dzieciom, które mają problemy w nocy z sikaniem, nie należy dawać pić na dwie godziny przed spaniem.

Moczenie nocne u dzieci powyżej 5. roku życia. Przyczyny, leczenie

Pięcioletnie dziecko powinno sygnalizować siusianie i przesypiać noc bez oddawania moczu. Jeśli w tym wieku często zdarza mu się budzić w mokrym łóżku, najlepiej udać się do lekarza, by zdiagnozował problem.

czytaj

Co sądzisz o tym, by każda kobieta mogła zażądać porodu w drodze cesarskiego cięcia?



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj