Zakupy w sieci pozwalają zaoszczędzić czas i pieniądze. Przez Internet można kupić dosłownie wszystko. Ale popularność zakupów internetowych ciągle nie jest zbyt duża. Z badań, przeprowadzonych przez TNS OBOP na zlecenie Krajowego Rejestru Długów wynika, że zakupy w sieci robi co czwarta Polka.
Największą grupę cyberklientek stanowią młode Polki, na co dzień używające komputera i Internetu. Co przemawia za zakupami w sieci? Najważniejszym argumentem, na który wskazuje prawie trzy czwarte klientek-internautek są niższe ceny. Kolejne to wygoda (55 proc.), oszczędność czasu (42 proc.). O tym, jak ważne są to atuty wiedzą przede wszystkim młode mamy!
A argumenty osób, które od internetowych zakupów trzymają się z daleka? Tylko w „realu” można dotknąć towaru, uważnie go obejrzeć, wypytać sprzedawcę o szczegóły. W dodatku zakupy w Internecie – w opinii konsumentów – wiążą się z ryzykiem: trzeba podać swoje dane, numer karty kredytowej albo zapłacić z góry – przelewem bankowym – za zakupy. To dla wielu klientów – psychicznie – bariera nie do pokonania.
Podczas zakupów w Internecie Polki są dość ostrożne. Kupując w sieci, 57 proc. badanych sprawdza przede wszystkim wiarygodność sklepu, 52 proc. porównuje oferty różnych sklepów internetowych, zaś 46 proc. szuka opinii na temat towaru i sprzedawcy na forach i portalach internetowych.
Eksperci chwalą klientki, które ostrożność zachowują, ale zwracają uwagę, że i tak co druga internautka, decydująca się na sieciowe zakupy, ignoruje podstawowe zasady ostrożności.
O czym trzeba pamiętać, decydując się na internetowe zakupy?
Bezpiecznie jest wybierać renomowane sklepy. Ale kiedy się decydujemy na zakupy u mniej znanego sprzedawcy, można skorzystać z serwisu konsumenckiego Krajowego Rejestru Długów – firma, która tam widnieje, raczej nie jest rzetelna.
W regulaminie sklepu internetowego powinny być zawarte regulacje dotyczące ochrony danych gromadzonych przez sklep. Poza tym trzeba poznać zapisy dotyczące dokonywania płatności, terminów dostawy, możliwości zwrotu zakupionego towaru czy reklamacji.
Sprawdźmy, jaki podmiot obsługuje płatności za towary i usługi wybrane w danym sklepie. Powinien on posiadać status agenta rozliczeniowego. Bezpieczne sposoby płatności sygnalizowane są poprzez symbol (ikonkę) kłódki na dole ekranu monitora, gdy dokonujemy zapłaty.
Większość oszustw związanych z e-handlem wynika z ujawnienia hasła nieodpowiedniej osobie. Nie wolno zdradzać swojego hasła osobom trzecim, zarówno w realu jak i np. przez mail.
Zakupów internetowych nie można robić na przypadkowych komputerach. Wprowadzenie numeru karty kredytowej czy wykonanie przelewu w kafejce internetowej (a nawet na własnym laptopie, ale w publicznej sieci udostępnianej przez kawiarnię czy galerię handlową) to zaproszenie dla przestępcy!
Gigantyczna promocja to zwykle nie okazja dla kupującego, lecz okazja do złupienia naiwnych.
Arlenazynska258 | 27-05-2020 04:11:10
kasia098 | 03-06-2020 13:42:48
zielonooka | 31-07-2020 15:39:26
Anitusa | 28-12-2020 16:50:35