Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

Lekcje w szkole nie powinny zaczynać się o godzinie ósmej

Nie zrywać dziecka z łóżka!

Im później zaczynają się lekcje w szkole podstawowej, tym uczniowie zdrowiej śpią i lepiej się zachowują – uważają amerykańscy naukowcy ze Szpitala Dziecięcego Hasbro w amerykańskim mieście Providence (Rhode Island).

Przesunięcie pierwszej lekcji o pół godziny powoduje, że uczniowie są bardziej rześcy i żwawi, poprawia się ich zachowanie i zdrowie.

Fot. iStockphoto

Przesunięcie pierwszej lekcji o pół godziny powoduje, że uczniowie są bardziej rześcy i żwawi, poprawia się ich zachowanie i zdrowie.

Zespół psychiatrów i pediatrów specjalizujących się w leczeniu zaburzeń snu u dzieci przeprowadził pilotażowe badania w niewielkiej prywatnej szkole. Okazało się, że uczniowie, dla których pierwszy dzwonek rozbrzmiewa każdego dnia nieco później niż w innych klasach, czerpią z dłuższego snu same korzyści.

Zdaniem kierującej badaniami dr Judy Owens, opóźnienie pierwszej lekcji już o skromne pół godziny powoduje, że uczniowie (od pierwszych klas szkoły podstawowej do gimnazjalistów) są bardziej rześcy i żwawi, poprawia się ich zachowanie i zdrowie. Wyniki badań lekarki z Providence opublikowano w magazynie „Archives of Pediatric and Adolescent Medicine”.

Niewystarczająca ilość snu wśród dzieci od wieku wczesnoszkolnego – a zdaniem pediatrów oznacza to mniej niż dziewięć godzin na dobę – to dziś troska specjalistów od zdrowia publicznego w wielu krajach wysokorozwiniętych. Dlatego dr Owens i jej koledzy po fachu nalegają na przesunięcie o kilkadziesiąt minut pierwszych lekcji we wszystkich szkołach, a zwłaszcza we wczesnych klasach szkoły podstawowej. By udowodnić, jak dobroczynny wpływ ma na dzieci dłuższe leniuchowanie w łóżkach każdego poranka, dr Owens poprowadziła badania m.in. w jednej z prywatnych szkół w najmniejszym z amerykańskich stanów – Rhode Island. Dyrekcja zadecydowała, że wszystkie lekcje w St. George's School będą się rozpoczynać nie o godzinie 8.00, jak do tej pory, ale 30 minut później.

Zmiany biologiczne u dzieci i młodzieży mogą spowodować syndrom zwany „opóźnieniem fazy”, który objawia się trudnościami w zasypianiu i częstym budzeniem się w nocy z powodu zaburzenia cyklu dobowego. – Optymalny czas snu dla dzieci w wieku szkolnym to 9 godzin i 15 minut na dobę, ale wielu uczniów śpi znacznie mniej, ponieważ wieczorem długo nie może zasnąć i budzi się kilka razy w ciągu każdej nocy. Większość młodych ludzi ma trudności z zaśnięciem przed godz. 23, więc idealny czas na ich pobudkę to około 8 rano – uważa dr Owens. – Decydują o tym nie tylko czynniki biologiczne, ale też kulturowe, np. zajęcia pozaszkolne i odrabianie lekcji. W efekcie braku snu w ciągu tygodnia dzieci odsypiają w weekendy, a to znów pogłębia zaburzenia rytmu dobowego i powoduje, że młodzi ludzie są mniej aktywni i rześcy za dnia.

Zdaniem lekarki, kolejne badania z tej dziedziny potwierdzają, że uczniowie są „chronicznie niewyspani i patologicznie zaspani”. Konsekwencje takiego stanu są długofalowe. Dzieci coraz częściej cierpią na zniżki nastroju, zaburzenia uwagi, pamięci i zachowania. Spada u nich motywacja do nauki, często nadmiernie tyją, a w późniejszym wieku chętnie sięgają po używki.
Zespół dr Judy Owens przebadał ponad 3 tys. uczniów w stanie Rhode Island i kilku wysokorozwiniętych krajach na całym świecie. Na podstawie przeprowadzonych tam ankiet powstał obszerny Raport o Nawykach Sennych (The Sleep Habits Survey), który zawiera analizę typowych zachowań młodych ludzi podczas zasypiania i budzenia się. Zamieszczono w nim też skale do pomiaru senności, problemów z zasypianiem i budzeniem się, a nawet stopnia depresji.

Strona: 1 2
Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.

Poczytaj również

Zobacz więcej na temat: zerówka, zachowanie, szkoła, sen, nauka

Podobne dyskusje na forum

Polecamy

Gdy dziecko obficie się ślini, wkłada do buzi rączki lub przedmioty, to znak, że ząbkuje

Bolesne ząbkowanie. Najczęstsze objawy to płacz, gorączka, biegunka

Tak, jak nie ma sztywnej reguły, co do momentu pojawienia się pierwszego ząbka, tak nie ma wytłumaczenia dlaczego u jednych dzieci ząbki pojawiają się wcześniej, u innych później. Jedyną regułą, jaką sama zaobserwowałam, jest to, że rodzeństwu zęby...

czytaj

W znakomitej większości przypadków masturbacja dziecięca, to normalna fizjologia rozwoju.

Masturbacja dziecięca

Planując powiększenie rodziny, mamy pewne wyobrażenie odpowiedzialności jaka na nas spoczywa i problemów jakie czają się za rogiem. Większość rodziców nie dopuszcza jednak do świadomości myśli, iż już niespełna rok po narodzinach ich dziecko może przeżyć...

czytaj

Najczęstsze niepokojące zmiany w obrębie zewnętrznych narządów płciowych u chłopców to: wnętrostwo, wrodzony brak jednego jądra lub obu jąder, wierzchniactwo, spodziectwo, wodniak jądra lub obydwu jąder.

Chłopięce genitalia. Rozwój, wady anatomiczne

O prawidłowym rozwoju chłopięcych genitaliów a także ich ewentualnych wadach anatomicznych, rozmawiamy z pediatrą, Cezarym Makulskim.  

czytaj

Co sądzisz o tym, by każda kobieta mogła zażądać porodu w drodze cesarskiego cięcia?



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj