Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

Odchudzanie po ciąży. Karmiąc dziecko nie możesz stosować diety odchudzającej!

Najważniejsze: nie tyj!

Codzienna dieta mamy ma wpływ na jakość jej mleka. Restrykcyjne odchudzanie spowoduje niedobór składników odżywczych, kobieta będzie osłabiona, a malec dostanie mniej wartościowy pokarm. Z wprowadzaniem drakońskich diet, trzeba zaczekać, aż dziecko będzie miało pół roku i zacznie jeść inne oprócz mleka matki pokarmy, które będą mu dostarczały dodatkowych składników odżywczych.

Jeśli kobieta w ciąży nie przytyła więcej niż 12 kilogramów, bez trudu powinna dojść do swojej wagi jeszcze karmiąc piersią.

Fot. iStockphoto

Jeśli kobieta w ciąży nie przytyła więcej niż 12 kilogramów, bez trudu powinna dojść do swojej wagi jeszcze karmiąc piersią.

— Jeśli kobieta w ciąży nie przytyła więcej niż 12 kilogramów, bez trudu powinna dojść do swojej wagi, jeszcze karmiąc piersią — mówi dr Janina Kwasiżur, ginekolog położnik z warszawskiego centrum medycznego MediCenter.

Jeśli jednak kilogramów przybyło jej ich dużo więcej, podczas karmienia może ograniczyć jedynie jedzenie kalorycznych produktów i zadbać o to, by już nie tyć. Na pewno nie wolno podczas karmienia piersią stosować diet odchudzających, gdyż mogą szkodzić zdrowiu mamy i dziecka, które dostanie zbyt mało potrzebnych składników. Np. niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ich źródłem są przede wszystkim oleje roślinne oraz ryby. Kwasy te są niezbędne do prawidłowego rozwoju układu nerwowego.

Karmienie piersią sprzyja utracie wagi, pod warunkiem, że karmiąca zanadto się nie objada — mówi dr Kwasiżur. Mamie karmiącej wystarcza 2500 kcal dziennie. Jeśli kobieta chciałaby schudnąć, może obniżyć dzienną dawkę o około 600 kalorii, przy czym powinna jeść pięć małych posiłków dziennie.

— Dostarczenie w małych objętościowo porcjach, energii i składników odżywczych, powoduje, że organizm na bieżąco je wykorzystuje i dodatkowo korzysta z energii ze zmagazynowanej tkanki tłuszczowej, co powoduje, że się chudnie — mówi Joanna Wielowska, doradca żywieniowy z Centrum Dietetycznego SetPoint. Bez uszczerbku na zdrowiu swoim i dziecka karmiąca może całkowicie wyeliminować słodycze, słodkie napoje i białe pieczywo.

 

Chudnięcie podczas karmienia piersią

Najbezpieczniej jest chudnąć od pół do kilograma tygodniowo. — Taki spadek masy ciała nie spowoduje efektu jo-jo — tłumaczy dietetyczka.

Co jeść podczas karmienia piersią, by chudnąć? Wystarczy jeść mniej, ale zdrowo i różnorodnie. Mama karmiąca potrzebuje przede wszystkim białka, składników mineralnych, witamin, a także składników, które dostarczają energii, jak węglowodany i tłuszcze w postaci niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Na jej talerzu powinny się znaleźć: warzywa i owoce, pieczywo pełnoziarniste, grube kasze, płatki zbożowe, makaron razowy, nabiał, chude mięsa, ryby. — Monotonne, diety, pozbawione tych składników, sprawią, że mama schudnie, ale po zrezygnowaniu z diety dopadnie ją efekt jo-jo. Ponadto będzie osłabiona, będą wypadać jej włosy, łamać się paznokcie, nie będzie miała siły, by zajmować się maluszkiem — tłumaczy Wielowska. Diety typu Cambridge czy kopenhaska polegające na dostarczaniu małej ilości kalorii, nie są przeznaczone dla karmiących. Brakuje w nich witamin i minerałów, ponadto nie kształtują nawyku prawidłowego żywienia. — Trzeba wiedzieć, że produkty jedzone w odpowiedniej ilości nie powodują wzrostu wagi — przypomina dietetyczka.

 

Z dietetykiem bezpieczniej

Jeśli po sześciu miesiącach karmienia mamie nie udało się pozbyć nadwagi, może przejść do intensywniejszego odchudzania. Półrocznemu dziecku rozszerza się bowiem dietę i oprócz mleka mamy zaczyna dostawać inne wartościowe produkty. — Odchudzającym się mamom proponuję wizytę u dietetyka, by opracował jej dietę, która przecież nie może być zbyt restrykcyjna, jeśli kobieta nadal karmi. Dietetyk zastąpi też innymi produktami żywnościowymi te produkty spożywcze, które nie są wskazane podczas karmienia lub powodują nietolerancję u maluszka — podpowiada Joanna Wielowska. Podczas karmienia ogranicza się lub eliminuje m.in. warzywa kapustne oraz strączkowe, dania ciężkostrawne.

Dzienną dawkę kalorii można zmniejszyć do 1500 kcal ograniczając ilość spożywanych produktów skrobiowych oraz tłuszczu, np. oliwy. Zamiast pieczywa można wybierać warzywa, np. robić sałatki i zamiast oliwą skrapiać je sokiem z cytryny.

 

Tysiąc kalorii dla otyłych

Mamy, które nie karmią lub planują zakończyć laktację i wciąż nie straciły na wadze, mogą zmniejszyć dzienną dawkę jedzenia i przyjmować tylko około 1000 kcal. Pozwoli to zrzucić nawet 3-4 kilogramy miesięcznie. Ważne, by dieta była dobrze zbilansowana i można ją było stosować nadal, gdy waga wróci do normy. Powinna opierać się nadal na 5 posiłkach dziennie i dużym urozmaiceniu produktowym, aby w organizmie nie zabrakło potrzebnych dla zdrowia składników odżywczych.

*dr Janina Kwasiżur, ginekolog położnik z warszawskiego centrum medycznego MediCenter przy ul. Wołoskiej 88

 


Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.

Komentarze

  • joani | 15-01-2015 22:38:38

    Przytyłam 10 kg i w tydzień po porodzie ważyłam 2 kg mniej niż przed. Teraz jednak mam głód na słodkie, co mnie zadziwia, bo ja słodyczowa nie byłam nigdy, no i przez to muszę trochę zrzucić, bo mi to przeszkadza. A żeby było zddrowo zapisałam sie do dietetyka i mam nadzieję pójdzie zdrowo i sprawnie
  • Modzelka8 | 15-02-2015 11:40:06

    Ciężko się odchudzić, ja staram się jeść zdrowo, ale wiadomo że karmiąc piersią nie można za bardzo pozwolić sobie na zmniejszenie liczby kalorii. Zawsze kiedy zjem mniej to automatycznie mam mniej pokarmu. Teraz próbuje schudnąć przez ćwiczenia, zaczęłam dopiero teraz po po cięciu trochę źle się czułam
  • mikaa997 | 25-02-2015 14:30:59

    Owszem odchudzać się nie powinno ale można zastoswoać kilka zmian. Przede wszystkim zdrowe odżywianie, dużo warzyw i owoców, regularne posiłki i w mniejszych ilościach.
  • Doris85 | 04-04-2015 18:06:18

    Może nie tyle ostre odchudzanie i drastyczna dieta co zdrowe odżywianie, właściwe komponowanie posiłków i ruch! Jak najwięcej spacerów lub ćwiczeń. A ćwiczyć można już z małym dzieckiem. Trochę chęci wystarczy

Poczytaj również

Polecamy

Po pojawieniu się stałych szóstek zaczynają się ruszać i wypadać mleczaki – najpierw te, które wyrosły jako pierwsze, a więc najczęściej dolne jedynki.

Sześciolatek u dentysty

Wraz z pojawieniem się dwóch szóstek (obojętne dolnych czy górnych) konieczna jest wizyta u dentysty. On zdecyduje, czy potrzebna jest konsultacja ortodontyczna.

czytaj

Jeżeli dziecko nie ma jeszcze 150 cm wzrostu, według przepisów powinno siedzieć w foteliku lub na podstawce.

Jak przewozić starsze dziecko samochodem?

Tylko połowa dzieci w wieku powyżej czterech lat jest należycie przewożona w samochodach. Tymczasem do 12. roku życia o bezpieczeństwo dziecka należy dbać w szczególny sposób.

czytaj

Od 28. tygodnia ciąży mama powinna codziennie odczuwać ruchy dziecka.

Jak odczytywać ruchy dziecka w brzuchu matki?

Jak rozpoznać ruchy dziecka? Kiedy można czuć pierwsze ruchy dziecka? Czy da się je odróżnić od perystaltyki jelit, chociaż czasem objawiają się bulgotaniem, przelewaniem? Kiedy maluch kopie, tylko dlatego, bo się obraca, a kiedy wyraźnie daje znać, że...

czytaj

Najmilsza rzecz w czasie tych wakacji to:



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj