12 grudnia 2009 roku portal eBobas.pl zwrócił się do Rzecznika Praw Obywatelskich z prośbą o interwencję w sprawie wypłaty zapomóg z tytułu urodzenia dziecka, czyli tzw. becikowego. Od 1 listopada ubiegłego roku becikowe jest wypłacane tylko wtedy, gdy kobieta pozostawała pod opieką lekarską co najmniej od 10. tygodnia ciąży. Ponieważ dostaliśmy niesatysfakcjonującą odpowiedź, wysyłamy do Rzecznika Praw Obywatelskich wniosek drugi.
3. „Rozwiązania legislacyjne powinny mieć na celu ochronę interesu osób, których dotyczą i powinny sprzyjać objęciu opieką zdrowotną kobiet w ciąży tak, aby uniknąć grożących im, jak i nienarodzonym jeszcze dzieciom, jakichkolwiek komplikacji zdrowotnych” – napisali urzędnicy resortu pracy.
Cele są szczytne, ale nakładając na obywatelki RP obowiązek dbania o swoje i swoich dzieci zdrowie, państwo nie zapewnia im jednocześnie właściwego dostępu do usług medycznych, co z kolei jest jego obowiązkiem. Długie kolejki w placówkach, które mają podpisane kontrakty z Narodowym Funduszem Zdrowia często wręcz uniemożliwiają kontakt z lekarzem do 10.tygodnia ciąży. Wprowadzony przepis wręcz wymusza na kobietach, by korzystały z wizyt w prywatnych gabinetach.
Otwartą pozostaje kwestia wyznaczonego przez ministerstwo terminu pierwszej wizyty kobiety ciężarnej u ginekologa.
Zdarzają się przypadki – i ginekolodzy potwierdzają, że nie są one wcale odosobnione – że kobieta dowiaduje się o swojej ciąży pod koniec 1. trymestru lub nawet później. Nie ma ona wówczas szans zgłosić się do lekarza w wyznaczonym przez ustawodawcę terminie. Dlatego część posłów zastanawia się nad nowelizacją ustawy i przesunięciem terminu pierwszej wizyty u lekarza na 12. a nawet późniejszy tydzień ciąży (dodatkowym argumentem dla posłów jest również niezadawalająca dostępność usług medycznych dla kobiet w ciąży).
Biorąc powyższe pod uwagę, portal eBobas.pl zwraca się ponownie do Rzecznika Praw Obywatelskich z pytaniem czy egzekwowanie obowiązku potwierdzania opieki medycznej nad kobietą w ciąży (ustawa o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektóre inne ustawy, uchwalona przez Sejm RP 6 grudnia 2008 r., która weszła w życie 1 stycznia 2009 roku. wraz z popr. art. 18 tej ustawy, która weszła w życie 1 listopada 2009 r.) nie jest stosowaniem prawa wstecz i nie narusza fundamentalnej zasady państwa demokratycznego, według której lex retro non agit.
Niezależnie od wskazanych wyżej uchybień proceduralnych, trzeba wskazać, że stawianie przez państwo warunków skorzystania z ulgi, które - z góry wiadomo - są niemożliwe do spełnienia przez część matek, podważa fundamentalną zasadę zaufania obywateli do prawa i państwa. Stanowi bowiem naruszenie zasady równości wobec prawa, gdyż część kobiet z przyczyn niezależnych od siebie nie będzie w stanie spełnić warunku przedstawienia dokumentacji od 10. tygodnia ciąży. Tym samym zapis ten stanowi naruszenie zasad demokratycznego państwa prawa.
karlita | 14-01-2010 13:19:40
JoannaP | 15-01-2010 15:10:07
darotta | 17-01-2010 14:59:59
dorota74 | 18-01-2010 21:38:19