Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

Maluch uczy się sztuki

Skandal na wernisażu

W tym dniu nie miałam z kim zostawić mojej niespełna dwuletniej córki Kasi, a musiałam pojawić się wieczorem na wernisażu Zbigniewa Warpechowskiego, performera, malarza i poety. W pewnym momencie rozległ się trzask i brzdęk. Goście ucichli nagle, patrząc z wyrzutem na moje dziecko. To był pierwszy kontakt Kasi ze sztuką.

Zabierając dziecko do galerii przyzwyczaimy je do swobodnego obcowania ze sztuką.

fot. Monika Bajkowska

Zabierając dziecko do galerii przyzwyczaimy je do swobodnego obcowania ze sztuką.

 

Każde dziecko jest artystą

- Ponieważ wytwory dziecka powstające podczas takiej zabawy jak rysowanie, lepienie czy wycinanie mają często walory estetyczne i stanowią ekspresję przeżyć ich autorów, ten typ działalności dziecka można śmiało nazywać twórczością artystyczną. Mimo że nie wszystkie wytwory dziecięce są oryginalne i ładne – twierdzi psycholog rozwojowy Maria Przetacznikowa w podręcznikowej książce „Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży”. Już Stefan Szuman, pierwszy polski psycholog, który zajął się plastyczną dziedziną twórczości dziecięcej wykazał w monografii „Sztuka dziecka”, że dziecko odtwarza w swych rysunkach nie tyle to, co widzi, ale to, co o świecie wie na danym etapie rozwoju.

 

Etapy rozwoju artystycznych umiejętności

Pierwsze jest stadium bazgrot – zwane czasem gryzmolenia. Trwa od połowy drugiego do połowy czwartego roku życia. Dziecko w tym czasie najpierw stawia punkty, kropki, później urywane linie lub faliste zygzaki i pętle. W trzecim roku życia dziecko uczy się prawidłowo trzymać ołówek i coraz lepiej opanowuje ruchy swych palców, a z kreślonych linii zaczynają się w tym okresie stopniowo wyodrębniać proste kreski, łuki i pojedyncze punkty. Mając dwa lata i pół roku dziecko uczy się naśladować kierunek prostych linii kreślonych przez dorosłego, a pod koniec trzeciego roku powinno już umieć narysować kółeczko.

– Umiejąc narysować kółeczko, punkciki i kreski w dowolnych kierunkach, maluch potrafi już namalować słoneczko, drabinę, płotek, a nawet proste schematy postaci ludzkiej czy zwierzęcej. To wtedy pojawiają się formy zwane głowonogami. Niedługo potem już w prymitywny sposób dziecko umie narysować człowieka, domek, samochód, pieska czy ptaszka. Ale ten sposób twórczości rysunkowej, nazwany okresem schematu prostego pojawia się tylko u niektórych dzieci pod koniec okresu poniemowlęcego, u większości natomiast przypada na pierwsze lata okresu przedszkolnego – opowiada plastyk z wykształceniem pedagogicznym, prowadzący dziecięce warsztaty.

Strona: 1 2
Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.

Komentarze

  • marta_1234 | 20-11-2014 20:57:17

    bardzo mądry artykuł. Dziecko może rozwijac się przez sztukę.
  • donnavito | 03-02-2015 01:05:57

    Czemu wszystko, co fajne, jest tylko w dużych miastach?

Co sądzisz o tym, by każda kobieta mogła zażądać porodu w drodze cesarskiego cięcia?



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj