Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

Dieta matki karmiącej

Jadłospis mamy, która karmi piersią

Choć nie słyszałam, żeby dziecku karmionemu piersią zaszkodziła zjedzona przez mamę jedna mandarynka czy kilka winogron, to niektóre dzieci źle reagują na większe ilości tych lub innych produktów.

Jeśli zjesz rosół z kurczaka, twój dzidziuś nie powinien mieć reakcji alergicznej.

Fot. iStockphoto

Jeśli zjesz rosół z kurczaka, twój dzidziuś nie powinien mieć reakcji alergicznej.

Nie ma uniwersalnej diety dla karmiącej mamy. Ponieważ dzieci różnie reagują na różne produkty (np. mleko, nabiał, słodycze, owoce, ryby), wszystkim mamom zaleca się próbowanie danego produktu i obserwowanie reakcji dziecka.

 

Dieta matki karmiącej noworodka

Dieta matki karmiącej piersią na pewno powinna być zbilansowana – to znaczy, że kobieta powinna jeść wartościowe produkty ze wszystkich grup (węglowodany, białka, tłuszcze), wybierając takie, które dostarczają odpowiednią ilość mikroelementów i witamin. Ale zwłaszcza w pierwszym miesiącu życia dziecka (a część mam uważa, że nawet do trzeciego miesiąca) część obiektywnie zdrowych i wartościowych produktów warto odstawić. Układ pokarmowy noworodka jest bardzo delikatny i może kiepsko sobie radzić z częścią pożywienia mamy.

Jakie produkty są bezpieczne i wskazane dla matki karmiącej?

- pieczone i gotowane mięso drobiowe
- pieczone i grillowane ryby, tłuste i morskie (warto wprowadzać stopniowo, obserwując reakcje dziecka)
- makaron, ryż, ziemniaki (nie smażone!)
- przetwory mleczne: półtłusty twaróg, jogurty naturalne, śmietana (uwaga! Jeśli pojawi się wysypka i brzydkie kupy, przetwory mleczne to „pierwszy podejrzany” na liście produktów alergizujących.
- pieczywo: przez kilka tygodni karmiąca piersią mama powinna jeść pieczywo białe, dopiero po pewnym czasie można zamienić je na ciemne. Pełnoziarniste pieczywo może być dla małego dziecka niestrawne.
- naleśniki (nie z kremem czekoladowym czy orzechowym!)
- słodyczy lepiej unikać, ale biszkopty czy upieczony w domu sernik, domowy budyń czy kisiel z dozwolonych owoców nie zaszkodzą
 

Matka karmiąca piersią powinna pić wodę niegazowaną (duże ilości sprzyjają laktacji), słabe herbaty owocowe i zielone, dobrze sprawdza się też herbata rooibos. Natomiast picie kawy i czarnej herbaty trzeba mocno ograniczyć.

Oczywiście podczas karmienia piersią nie wolno pić alkoholu – nawet niskoprocentowego.
 

Jadłospis matki karmiącej: czego unikać?


W pierwszych kilku miesiącach karmienia piersią na pewno należy ograniczać jedzenie owoców cytrusowych, ponieważ zawierają wiele niezdrowych dla człowieka substancji konserwujących, których używa się w czasie transportu owoców z Afryki czy południowej Europy.
Najzdrowsze są owoce sezonowe, które dojrzewają w Polsce. Uważać trzeba na sezonowe owoce z zagranicy, np. winogrona z innych rejonów świata, też mogą wywołać u dziecka reakcję alergiczną. Owoce, które muszą przebyć długą drogę do Polski, posypywane są substancjami, które np. opóźniają gnicie.

Najbezpieczniej zjeść najpierw dwa lub trzy winogrona (dokładnie wymyte) i obserwować dziecko. Maluch zareaguje bardzo szybko – może mieć kolkę tego samego dnia albo uczulenie dnia następnego.

Ponieważ kilkutygodniowym i kilkumiesięcznym dzieciom może zaszkodzić dosłownie wszystko, należy unikać jedzenia produktów, które zawierają dużo sztucznych konserwantów, barwników, chemicznych polepszaczy. Znajdują się one np. w margarynach, chipsach, fast–foodach, coca–coli.

Ogranicz też jedzenie słodyczy. Są po prostu niezdrowe. Nadmierne ilości mogą wywoływać kolki lub niestrawność u dzieci, a mamę wpędzić w nadwagę. Wiem, że jest się bardzo głodnym w czasie karmienia piersią. Spróbuj jednak nie podjadać w nocy, unikać pustych kalorii – lepiej przekąsić kanapkę z chrupkiego pieczywa niż batonika, lepiej musli z jogurtem i banana niż paczkę ciastek.

Unikaj produktów ciężkostrawnych i wzdymających jak groch, fasola, kiszona kapusta, owoce pestkowe.

 

Dieta matki karmiącej: porady

Widziałam kiedyś mamę, która jednocześnie karmiła piersią maleńkie dziecko i jadła z dużym smakiem bigos. Jej dziecku akurat takie danie nie szkodziło.

Moja starsza córka była na przykład uczulona na krowie mleko. Przez cztery miesiące miała kolki i swędzącą wysypkę. Dopiero gdy całkiem przestałam jeść produkty z krowiego mleka, Tosia poczuła się lepiej.

Pamiętać należy, że do produkcji matczynego mleka potrzeba dużo płynów. Matki karmiące powinny wypijać nawet do 3 litrów płynów w ciągu doby. Najlepsza jest niegazowana woda. Ograniczyć natomiast musisz picie mocnej kawy, herbaty, soków z owoców pestkowych i cytrusów, na które dzieci mogą reagować nadmiernym pobudzeniem i bólami brzuszka.

 

Dieta matki karmiącej - przepisy w Kuchi na eBobas.pl
 

Zapytaj innych co sądzą na ten temat:

nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.
konkurs komentuj wygrywaj

Poczytaj również

Komentarze

  • moniaijulka | 07-01-2015 19:05:00

    Ja już sama nie wiem co mogę jeść, bo wszędzie napisane jest co innego, niby truskawki, maliny, porzeczki są za ciężkie dla dziecka i uczulają. A w szpitalu po porodzie dostawałam marmoladę truskawkową na śniadanie, do tego KAKAO- a niby czekolady i mleka należy unikać, pomidorek, ogórek... a na obiad? Klopsy w sosie pomidorowym i surówka z kapusty! W szoku byłam, nawet tego nie ruszyłam, gdzie...
  • donnavito | 10-01-2015 23:34:02

    Trzeba dobrze obserwować dziecko, uczulac moze wszystko, takze nasze ubrania, my rodzice nie pierzemy raczej pościeli i swoich ciuchów w dziecięcych proszkach.
  • kasztanka2 | 13-01-2015 11:47:16

    Ja po pierwszej ciąży dostawałam już fizia na punkcie tej diety! w szpitalu zaraz po pierwszym porodzie jedna położna mówiła, żebym piła wszystkie soki bo są zdrowe, druga, że tylko sok jabłkowy, a trzecia gdy zobaczyła u mnie sok jabłkowy to zapytała, czy oszalałam i żebym piła tylko wodę! ewentualnie słabą herbatę. zwariować szło. W domu bardzo uważałam na to co jem a mały i tak w 10 dobie ży...
  • donnavito | 13-01-2015 12:36:01

    W czasie karmienia stosuję suplementację, jem te same witaminki co w ciązy dla pewnosci, ze w mleku niczego nie zabraknie.

Polecamy

Przy 28-dniowym cyklu, jeśli do zapłodnienia doszło w 14. dniu cyklu, hormon w moczu pojawi się dopiero po 4 tygodniach od zapłodnienia.

Test ciążowy. Po ilu dniach od spodziewanej miesiączki zrobić test?

Testy domowe z moczu mają około 95 procent skuteczności. Zazwyczaj, gdy są przedwcześnie zrobione, częściej są fałszywie ujemne niż fałszywie dodatnie. Testy te wtedy częściej mówią, że kobieta nie jest w ciąży niż, że jest.

czytaj

W pierwszym trymestrze ciąży aż 90 procent kobiet odczuwa bóle brzucha.

Różne bóle brzucha w ciąży

Nie każdy ból brzucha w ciąży musi świadczyć, że dzieje się coś złego. Ale żadnego nie wolno lekceważyć. Każdy rodzaj bólu powinien być skonsultowany z lekarzem, bo nigdy nie wiadomo, co jest jego przyczyną.

czytaj

Wzmożone napięcie mięśniowe minie szybko dzięki rehabilitacji.

Wzmożone napięcie mięśniowe. Przyczyny i objawy

Nieprawidłowe napięcie mięśniowe to często spotykany problem u dzieci. Bardzo łatwo je zauważyć. Objawy wzmożonego napięcia mięśniowego to nienaturalne prężenie się i wyginanie do tyłu w literę C.  

czytaj

Polki późno decydują się na dzieci i rodzą ich mało, bo:



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj

Zapraszamy!

Zarejestruj się na eBobas.pl , a uzyskasz dostęp do wybitnych ekspertów wszystkich specjalności i medycyny, bezpłatnych ogłoszeń w Bazarku, interaktywnej internetowej Książeczki Zdrowia Dziecka i wielu innych atrakcji. Np. konkursów, które u nas są non stop!

Załóż konto

Załóż na eBobas.pl konto biznesowe swojej firmy lub firmy, w której pracujesz! To nic nie kosztuje!
Do zyskania: za darmo reklama i promocja działalności skierowanej do rodzin z dziećmi.

Po dodaniu miejsca lub usług przyjaznych dziecku i rodzinie, możesz zapraszać uczestników na organizowane przez siebie akcje i wydarzenia!

Załóż konto

Posiadasz już konto? Zaloguj się!