Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

Pierwsze dziewięć miesięcy życia dziecka wpływa na rozwój w wieku szkolnym

W porę reaguj na opóźnienia swojego niemowlaka

Pierwsze dziewięć miesięcy w życiu dziecka może decydować o jego dalszym rozwoju na lata – uważają brytyjscy uczeni. W połowie lutego opublikowano świadczące o tym wyniki badań przeprowadzonych na Uniwersytecie Londyńskim.

Dziewięciomiesięczni malcy, którzy nie umieją samodzielne siedzieć, raczkować, stać, jako pięciolatki są opóźnieni w stosunku do tych, którzy w wieku niemowlęcym mieścili się w normie.

Fot. iStockphoto

Dziewięciomiesięczni malcy, którzy nie umieją samodzielne siedzieć, raczkować, stać, jako pięciolatki są opóźnieni w stosunku do tych, którzy w wieku niemowlęcym mieścili się w normie.

Naukowcy z uniwersyteckiego Institute of Education zbadali prawie 15 tys. dzieci i uznali, że malcy, którzy słabiej rozwijają się w pierwszych miesiącach swego życia, odstają od swoich rówieśników także przez wiele lat później. Brytyjczycy w opublikowanym w lutym opracowaniu „The Millennium Cohort Study” stwierdzili, że istnieje wyraźny związek między stopniem rozwoju dziecka w wieku dziewięciu miesięcy a jego poziomem fizycznym i umysłowym jako pięciolatka.

 

Szkoła łatwiejsza dla zamożnych

 

Opóźnienia we wczesnym rozwoju dzieci najczęściej zdarzają się w biednych rodzinach – być może właśnie dlatego kilkulatki z ubogich domów częściej mają problemy z opanowaniem materiału wczesnoszkolnego.
Potwierdzają to wyniki babań opublikowanych 1 lutego, a przeprowadzonych na zlecenie fundacji charytatywnej Sutton Trust – „Niskie dochody a rozwój zdolności poznawczych”. Z pracy Jane Waldfogel i Elizabeth Washbrook wynika, iż dzieci z najuboższych domów są nawet o rok opóźnione pod względem przyswajania nowego słownictwa w początkowych klasach szkoły podstawowej w stosunku do swoich bogatszych rówieśników.
Badacze z Institute of Education przez pięć lat obserwowali rozwój 14 tys. 853 dzieci urodzonych w 2000 i 2001 r. Zdolności poznawcze pięciolatków oceniono na podstawie słownictwa, które opanowały, orientacji przestrzennej i rozwiązywania testów obrazkowych, a wyniki porównano z otrzymanymi ponad cztery lata wcześniej.
Rezultaty badań przedszkolaków ściśle wiązały się z umiejętnościami, jakie wykazywały wcześniej jako dziewięciomiesięczne niemowlaki w testach na rozwój motoryczny (uczeni sprawdzali wówczas na przykład umiejętność trzymania różnych przedmiotów w paluszkach). Przy okazji dowiedziono też, że dzieci, którym rodzice codziennie czytają, znacznie lepiej radzą sobie w wielu dziedzinach, gdy osiągają wiek pięciu lat.


Kamienie milowe

Autorzy raportu badali u niemowlaków m.in. opanowanie czterech podstawowych umiejętności (tzw. kamieni milowych) w rozwoju motorycznym: samodzielne siedzenie, raczkowanie, stanie i stawianie pierwszych kroków. Okazało się, że uczestnicy badania, którzy jako dziewięciomiesięczni malcy nie przyswoili ich sobie, byli w testach dla pięciolatków wyraźnie opóźnieni w rozwoju w stosunku do tych, którzy w pierwszym okresie życie mieścili się w normie.
- Opóźnienie w rozwoju motorycznym dziecka w pierwszym roku jego życia, które dotyczy jedno na dziesięcioro dzieci, znacząco wiąże się z rozwojem zdolności poznawczych w wieku pięciu lat. Ma też wyraźny wpływ na przystosowanie behawioralne przedszkolaka – tłumaczy prof. Ingrid Schoon, specjalistka w dziedzinie rozwoju człowieka i polityki społecznej w Institute of Education oraz współautorka badań.

 

Strona: 1 2
Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Bądź pierwszym który to lubi.

Komentarze

  • martynka002 | 16-01-2015 18:36:01

    wydaje mi sie , że każde dziecko jest inne i każde inaczej sie rozwija. Jeden szybcije cos potrafi drugi potrzebu wiecej czasu
  • Modzelka8 | 19-02-2015 18:23:31

    Ja zawsze kiedy Jaś zaczyna kolejny miesiąc swojego życia czytam sobie jakie umiejętności ma opanowane dziecko w danym miesiącu i wtedy porównuję mniej więcej, czy mój synek potrafi daną czynność, czy nie. Oczywiście wiadomo, że każde dziecko rozwija się inaczej, ale pewne umiejętności są przypisane do danego miesiąca
  • mikaa997 | 23-02-2015 16:46:45

    Modzelka, też przyznam że tak robiłam ale później uznałam, że to nie ma sensu bo synek wielu rzeczy nie robił które teoretycznie powinien a za to robił te które były rozpisane na kolejne miesiące
  • joanka106259 | 28-02-2015 20:41:55

    Ja również jestem zdziwiona artykułem. Owszem dziecku można czytać, pokazywać książeczki z obrazkami, dobrze odżywiać itp. i to wszystko wpłynie na rozwój dziecka. Jednak nie posadzimy czy nie zmusimy malucha do stawiania pierwszych kroków - każde dziecko ma swój własny rytm rozwoju. Poza tym nasunęło mi się pytanie czy sprawdzono ile czasu zajmuje dzieciom zrównanie w poziomie nauczania. Tak m...

Poczytaj również

Warto zobaczyć

Rozszerzanie diety dziecka

Polecamy

Dr n.med. Wojciech Feleszko

Czego oznaką jest trzęsąca się bródka u noworodka i małego niemowlaka?

Ostatnio zauważyłam u 2,5 miesięcznego dziecka, że czasami drży mu broda. Wygląda to tak, jakby było mu zimno. Zdarza się to podczas kąpieli, albo jak się go podnosi. Czy to jest normalny odruch?

czytaj

Czasem czerwone    pajączki    pojawiają się nagle i jakby bez powodu np. wyskakują podczas ciepłej kąpieli albo w sytuacji, kiedy dziecko zmienia gwałtownie temperaturę otoczenia.

Pajączki naczyniowe, rumień, naczyniaki u dzieci

Pękające naczynka u dzieci pojawiają się czasem już w niemowlęctwie, ale mogą objawić się też nagle w późniejszym okresie życia dziecka. Czy mogą zniknąć same?

czytaj

Po pojawieniu się stałych szóstek zaczynają się ruszać i wypadać mleczaki – najpierw te, które wyrosły jako pierwsze, a więc najczęściej dolne jedynki.

Sześciolatek u dentysty

Wraz z pojawieniem się dwóch szóstek (obojętne dolnych czy górnych) konieczna jest wizyta u dentysty. On zdecyduje, czy potrzebna jest konsultacja ortodontyczna.

czytaj

Co sądzisz o tym, by każda kobieta mogła zażądać porodu w drodze cesarskiego cięcia?



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj