Ocena:
oceń

rozmiar czcionki

|

|

|

|

Mózg dziecka. Bezpieczeństwo równie ważne, co nowe bodźce

O mózgu dziecka decyduje to, co dziecku z siebie damy, gdy jest małe

Mózg dziecka jest jak plastyczna masa. Jeśli będziemy go odpowiednio stymulować, nasze dziecko wyrośnie na inteligentnego i samodzielnego człowieka. W przeciwnym razie zamkniemy przed nim wiele możliwości.

Mózg noworodka wygląda tak samo jak mózg dorosłego człowieka. Choć potrzeba czasu, by osiągnął ostateczną wielkość i wykorzystał swoje możliwości, od początku mamy wpływ na jego rozwój!

Fot. iStockphoto

Mózg noworodka wygląda tak samo jak mózg dorosłego człowieka. Choć potrzeba czasu, by osiągnął ostateczną wielkość i wykorzystał swoje możliwości, od początku mamy wpływ na jego rozwój!

 

Na co rodzice mają wpływ

Z okresu trzech pierwszych lat życia praktycznie nie mamy wspomnień, skąd zatem przekonanie, że to właśnie wtedy w mózgu dziecka odbywają się procesy, które w sposób nieodwracalny determinują całe życie? „W chwili urodzenia dzieci mają 200 miliardów komórek mózgowych, które nie wytworzyły między sobą połączeń w wyższych strukturach mózgu. Te połączenia będą w dużym stopniu odpowiedzialne za inteligencję emocjonalną i społeczną dziecka (...)” pisze Margot Sunderland. To, że mózg rodzącego się dziecka nie jest jeszcze w pełni rozwinięty, jest efektem ewolucji. W momencie, kiedy człowiek przyjął postawę pionową, zmieniła się budowa kobiety: zmniejszeniu uległa miednica, a zwężeniu - kanał rodny. By dziecko mogło się urodzić w sposób naturalny, jego mózg nie mógł być za duży. To dlatego mózg noworodka ma zaledwie 25 procent swojej docelowej wielkości. W pierwszych trzech latach życia następuje intensywny rozwój mózgu, powstaje najwięcej połączeń pomiędzy neuronami. W ich tworzeniu, jako rodzice, bierzemy aktywny udział. Każde nasze działanie - sposób okazywania uczuć, poziom zapewnienia poczucia bezpieczeństwa, dostarczanie dziecku odpowiedniej ilości i coraz to nowych bodźców - powołuje do życia nowe połączenia międzykomórkowe w wyższych ośrodkach mózgu. To trochę taki wyścig z czasem - im więcej we wczesnym okresie życia z siebie damy i zapewnimy dziecku pozytywnych emocji, tym więcej zyska ono w przyszłości.


Czego potrzebuje mózg dziecka do intensywnego rozwoju:

- rodzicielskiej miłości, okazywanej poprzez ciepły dotyk, przytulanie, czułe przemawianie, śpiewanie, kontakt wzrokowy. Im więcej tym lepiej. Dziecko chłonie te pozytywne emocje niczym gąbka,
- poczucia bezpieczeństwa, które ma wówczas, gdy zaspokajamy jego podstawowe potrzeby i gdy odpowiadamy odpowiednio na jego emocje. Przytulamy, kiedy się wystraszy, jesteśmy blisko, kiedy daje sygnały, że tej bliskości potrzebuje,
- dyscypliny rozumianej jako wskazówki, co wolno, a czego nie. Co jest dobre, a co nie. Słowem wyrozumiałych, ale i stanowczych rodziców, którzy są jego przewodnikami,
- stymulacji zabawą i wielu nowych bodźców. Czas spędzony w urozmaicony sposób, umożliwienie dziecku eksploracji przestrzeni, niesłychanie pobudza wyższe ośrodki mózgu,
- kontroli medycznej, która na każdym etapie rozwoju wykluczy czynniki mogące negatywnie wpłynąć na rozwój intelektualny, emocjonalny czy społeczny dziecka.
 

Strona: 1 2
Oceń artykuł:
nie lubię lubię to | Osoby które to lubią: kasiatarka, wojtaszek, basic2008.

Komentarze

  • donnavito | 18-01-2015 23:04:38

    Ja karmie piersią, wiec dbam by DHA spożywać, najlepiej w rybach.
  • Modzelka8 | 23-02-2015 17:35:53

    Ja przez całą ciążę przyjmowałam DHA w tabletkach. Teraz karmię piersią i też muszę przyjmować w tabletkach, bo niestety mój mały nie toleruje ryb, ma po nich wzdęcia i słabo śpi.
  • mikaa997 | 24-02-2015 10:20:26

    W ciąży spożywałam tabletki z DHA. Synkowi podaję kapsułki z DHA twist off- jak dla mnie strasznie śmierdzą a synek je lubi ale tylko jeśli dodam mu do posiłku.
  • wojtaszek | 09-03-2015 18:59:17

    Słusznie moniaijulka napisała że trzeba dbać o rozwój intelektualny dziecka, stymulować go, pozwalać rozwijać jego umiejętności, pokazywać świat i zachęcać do poznawania nowych rzeczy, ludzi, możliwości. To co zaszczepimy w dziecku w pierwszych latach jego życia zaowocuje później i sprawi że nasze dziecko chętnie będzie zdobywało wiedzę i umiejętności.

Poczytaj również

Polecamy

Dzieciom, które mają problemy w nocy z sikaniem, nie należy dawać pić na dwie godziny przed spaniem.

Moczenie nocne u dzieci powyżej 5. roku życia. Przyczyny, leczenie

Pięcioletnie dziecko powinno sygnalizować siusianie i przesypiać noc bez oddawania moczu. Jeśli w tym wieku często zdarza mu się budzić w mokrym łóżku, najlepiej udać się do lekarza, by zdiagnozował problem.

czytaj

Atropina ma umożliwić lekarzowi dokładne zbadanie refrakcji oka.

Atropina. Jak podać dziecku? Dawkowanie, skutki uboczne

O atropinie, o tym jak ją zakraplać dziecku i dlaczego robią to rodzice a nie lekarz, rozmawiamy z dr Iwoną Filipecką, okulistką*  

czytaj

Każde znamię, jakie pojawia się na ciele dziecka powinien zobaczyć lekarz specjalista.

Znamiona pod lupą

Znamiona to te miejsca na ciele, w których skóra ma inny kolor, najczęściej ciemniejszy. Większość z nich jest wrodzona, tzn. pojawiają się w dniu narodzin albo w ciągu kilku pierwszych miesięcy lub lat. Na szczęście na ogół są obojętne dla zdrowia....

czytaj

Co sądzisz o tym, by każda kobieta mogła zażądać porodu w drodze cesarskiego cięcia?



Zobacz wyniki ankiety, skomentuj